Introduktion
DOI:
https://doi.org/10.58714/ul.v15i1.11218Abstract
I detta nummer av Utbildning & Lärande återfinns olika perspektiv på pedagogiskt arbete från fritidshem, förskola, grund- och gymnasieskola. Inledningsvis presenteras en studie av hur lärare från grund- respektive gymnasieskolan påverkats av den ökade digitaliseringen under covid-19. Därefter behandlas i en studie förskolans förändrade uppdrag där bl.a. frågan om hur bedömning påverkar och kan förstås i förskolans kontext. I den tredje artikeln beskrivs gymnasielärares uppfattningar av kvalitet i gymnasiearbetet. Slutligen presenteras en studie om hur lärare på fritidshem beskriver den undervisning de bedriver på fritidshemmet. Alla artiklarna har beröringspunkter till praxisnära frågor rörande pedagogiskt arbete i olika skolformer. Artiklarna visar att olika skolformer påverkas av statlig ideologisk styrning och förändringsinitiativ som utmanar lärare i sin roll av att just vara lärare. Ett begrepp som används och som ger utmaningar för de olika skolformerna är digitalisering. Det visar sig också ha accentuerats av den pågående pandemin och har haft en betydande påverkan för undervisningen. Lärare utmanas att tänka på vilket sätt digitalisering kan ge elever möjligheter att utvecklas och inte bara utgöra ett förgivet-taget nutida inslag i undervisningen. Bedömning är ett annat begrepp som blivit påtagligt i styrdokumenten de senaste decennierna för förskola och skola. Begreppet har aktualiserats i en allt mer mätinfluerad förskola och skola. Ett tredje begrepp som också återfinns i detta nummer är kvalitetsbegreppet som fått allt större plats och diskuteras i olika skolverksamheter. Cirkeln sluts där begreppet undervisning som tidigare förbehållits grund- och gymnasieskola men som nu också införts och utmanar lärare som verkar i såväl förskole- som i fritidshemsverksamhet. Sammanfattningsvis berör tidskriftens alla artiklar specifika inslag som förs in i skolverksamheterna och på olika sätt påverkar och utmanar arbetet i förskola och skola.
Downloads
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2021 Författarna och tidskriften
Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-Ickekommersiell-IngaBearbetningar 4.0 Internationell-licens.
Författaren/författarna behåller copyright till verket.