Är det man ser det som sker? – En designbaserad studie av en laboration med elevens perspektiv i fokus

Författare

  • Helena Danielsson Thorell
  • Carina Andersson
  • Anders Jonsson
  • Andreas Holst

DOI:

https://doi.org/10.61998/forskul.v2i13.27553

Abstract

Studien visar att elevers delaktighet och inkludering ökar som en konsekvens av genomtänkta förändringar av en laboration. Resultaten indikerar att det krävs mer än en ytlig betraktelse av laborationen för att upptäcka hur eleverna interagerar och hanterar uppgiften. En laboration som handlar om strålning studerades ur elevers perspektiv, för att få en uppfattning om hur lärarens intentioner realiserades. Laborationstillfällena följdes genom observationer med ljudinspelningar och anteckningar som sedan analyserades. Under studien förändrades designen av laborationen i syfte att skapa ökade förutsättningar för delaktighet och inkludering. Observationerna från ursprungstillfället visade inte många tecken på självständigt agerande. Efter två cykler av analys och förändring styrde eleverna i hög grad själva över hur mätdata samlades in och tolkades.

Författarbiografier

Helena Danielsson Thorell

Helena Danielsson Thorell är lärare i kemi och matematik, har doktorerat i kemi och arbetar som lektor på gymnasiet.

Carina Andersson

Carina Andersson är lärare i naturvetenskapliga ämnen och matematik och arbetar som förstelärare i grundskolan.

Anders Jonsson

Anders Jonsson är lärare i biologi och kemi och arbetar som förstelärare på gymnasiet.

Andreas Holst

Andreas Holst är lärare i naturvetenskapliga ämnen och matematik och arbetar som förstelärare i grundskolan.

Downloads

Publicerad

2014-09-29

Referera så här

Danielsson Thorell, H., Andersson, C., Jonsson, A., & Holst, A. (2014). Är det man ser det som sker? – En designbaserad studie av en laboration med elevens perspektiv i fokus. Forskning Om Undervisning Och lärande, 2(13), 5–29. https://doi.org/10.61998/forskul.v2i13.27553

Nummer

Sektion

Originalartiklar

Kategorier

Mest lästa artiklar av samma författare