En yrkesidentitet i förändring? Invandrade lärares möte med den svenska skolan

Författare

  • Annelis Jönsson
  • Lena Rubinstein Reich

Abstract

Syftet med den här studien var att försöka få en bild av hur en grupp arbetslösa invandrade akademiker som genomgått en tvåårig kompletteringsutbildning för att få svensk lärarbehörighet, uppfattade mötet med den svenska skolkulturen och hur de konstruerade sin »nya» yrkesidentitet och beskrev sin arbetssituation ett år efter att de hade avslutat utbildningen. Ett annat syfte med studien var att försöka få en bild av vad skolledare lägger vikt vid då de anställer lärare och hur de förhåller sig till ett mångetniskt lärarkollegium.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Författarbiografier

Annelis Jönsson

Lärarutbildningen, Malmö högskola

Lena Rubinstein Reich

Lärarutbildningen, Malmö högskola

Downloads

Publicerad

2013-07-09

Referera så här

Jönsson, A., & Rubinstein Reich, L. (2013). En yrkesidentitet i förändring? Invandrade lärares möte med den svenska skolan. Pedagogisk Forskning I Sverige , 11(2), 81–93. Hämtad från https://publicera.kb.se/pfs/article/view/52769

Nummer

Sektion

Artiklar