Självbedöma, bedöma eller döma? Om elevers motivation, kompetens och prestationer i skolan

Författare

  • Joanna Giota

Abstract

Denna artikel diskuterar svårigheterna med att definiera och bedöma begreppet elevers motivation att lära i skolan och bristen på samstämmighet mellan hur eleverna bedömer sin motivation men också kompetens att lära inom olika kunskapsområden och lärarna bedömningar. Skillnaderna tycks vara särskildt markanta vad gäller de sociala färdigheterna. Utifrån ett lärarperspektiv är flickor mer uppgiftsorienterade, hjälpsamma och samarbetsvilliga, medan pojkar uppfattas ha starkare behov av att utmana lärarens auktoritet och uppvisar oftare problembeteende. Artikeln vill varnar för vad som kan gå fel och vilka konsekvenser det kan få inte bara för undervisningen och rättsäkerheten utan även för den som blir bedömd, det vill säga eleverna.

Författarbiografi

Joanna Giota

Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet

Downloads

Publicerad

2013-07-09

Referera så här

Giota, J. (2013). Självbedöma, bedöma eller döma? Om elevers motivation, kompetens och prestationer i skolan. Pedagogisk Forskning I Sverige , 11(2), 94–115. Hämtad från https://publicera.kb.se/pfs/article/view/52771

Nummer

Sektion

Artiklar