Kompetensutveckling för yrkesverksamma: Att organisera projekt för förändring

Författare

  • Per-Olof Thång
  • Gunn-Britt Wärvik

Abstract

Denna artikel handlar om ett samverkansprojekt för kompetensutveckling inom verkstadsindustrin och om svårigheten att få sådana projekt att fortgå. Analysen har inriktats mot projektets utveckling som nätverk och dess övergång i en mer operativ fas. Vi pekar på hur kompetensutveckling verkat sammanbindande i projektets inledande fas och hur den operativa fasens försök att hantera heterogenitet och designa en ordning bryter upp det ursprungliga nätverket. Det standardiserade bryter ned vad något mer formbart och plastiskt kan hålla samman. Projektets upptagenhet av sig självt som projekt medförde också att produktionspersonalen och det sammanhang den var en del av glömdes bort.

Downloads

Publicerad

2011-11-03

Referera så här

Thång, P.-O., & Wärvik, G.-B. (2011). Kompetensutveckling för yrkesverksamma: Att organisera projekt för förändring. Pedagogisk Forskning I Sverige , 10(3-4), 256–270. Hämtad från https://publicera.kb.se/pfs/article/view/52811

Nummer

Sektion

Artiklar