Pedagogisk integration och en förändrad praktik
Abstract
Hur sker förändring i skolans praktik? Med utgångspunkt från diskussionen om förändringar i skolans verksamhet sker genom initiativ »uppifrån» eller »nerifrån» diskuteras i artikeln hur pedagogiskt förändringsarbete kan ske genom förändrad organisation där potentiella möjligheter ges för pedagogerna att delta i varandras konkreta verksamheter. Försök med integrering mellan förskoleklass och skola visar att med ökande grad av integrering sker en förändring i arbetssättet mot mer varierade aktiviteter, mer överskridande och problemlösande verksamhet tolkad som mera meningsfull i en rikare social kontext för sex och sjuåringar. Resultaten diskuteras i relation till institutionellt lärande och lärande i den pedagogiska praktiken.Downloads
Publicerad
2011-11-04
Referera så här
Kärrby, G. (2011). Pedagogisk integration och en förändrad praktik. Pedagogisk Forskning I Sverige , 9(3), 189–204. Hämtad från https://publicera.kb.se/pfs/article/view/52865
Nummer
Sektion
Artiklar

