Gymnasiebetyg eller högskoleprov som urvalsinstrumewnt? Fallet civilingenjörsutbidningarna

Författare

  • Allan Svensson

Abstract

I undersökningen ingår 35 000 individer som påbörjat en civilingenjörsutbildning mellan 1993 och 2000. Huvudsyftet är att klarlägga om det finns några skillnader i studieframgång mellan dem som antagits utifrån gymnasiebetyg respektive resultat på högskoleprov.Om man ser till resultaten efter det första studieåret i civilingenjörsutbildningen finns det en mycket tydlig skillnad till betygsgruppens förmån; gruppen har i genomsnitt klarat av drygt fyra poäng mer och detta gäller för samtliga årskullar som ingår i undersökningen. Granskar man den fortsatta studiekarriären består samma mönster. De i betygsurvalet fortsätter studierna i högre utsträckning, de producerar fler poäng och de avlägger oftare examen. En huvudorsak till de konstaterade resultaten torde vara skillnaderna i gymnasiebetyg, eftersom ett bra betyg är mer avgörande för hur man lyckas i civilingenjörsutbildningen än ett bra resultat på högskoleprovet. De erhållna resultaten ger upphov till två frågor: (i) Är skillnaderna av den storleksordningen att de har någon egentlig betydelse? (ii) Bör man endast använda gymnasiebetygen vid antagningen till civilingenjörsutbildningarna? Båda frågorna diskuteras ingående i artikeln. Antalet ungdomar som påbörjar högre studier har ökat kontinuerligt

Downloads

Publicerad

2013-07-09

Referera så här

Svensson, A. (2013). Gymnasiebetyg eller högskoleprov som urvalsinstrumewnt? Fallet civilingenjörsutbidningarna. Pedagogisk Forskning I Sverige , 9(1), 15. Hämtad från https://publicera.kb.se/pfs/article/view/52893

Nummer

Sektion

Artiklar