Skolförberedelse i förskoleklass. Att vara lärare-i-relation i gränslandet

Författare

  • Helena Ackesjö
  • Sven Persson

Abstract

I föreliggande studie förstås förskoleklassen teoretiskt som ett gränsland mellan förskola och skola, ett gränsland som man kan anta existerar på grund av verksamheternas skilda traditioner och positioner i utbildningssystemet. I detta gränsland skapas och konstrueras en institutionell identitet genom pedagogisk praktik och lärarnas berättelser om denna praktik. Denna studie utgår från hur lärarna talar om sin pedagogiska praktik i dialogseminarier. Lärarna talar om det skolförberedande arbetet i förskoleklassen utifrån två förhållningssätt, dels som en tillvaroorienterad pedagogik och dels som en framtidsorienterad. För att lösa den inbyggda konflikten mellan tillvaro- och framtidsorientering framställer lärarna sig som att vara lärare-i-relation. Att beskriva sig som lärare-i-relation tolkas som en gränsmarkering gentemot andra lärares förhållningssätt och de kunskapsfokuserade verksamheterna i förskola och grundskola.

Författarbiografier

Helena Ackesjö

Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskapLinnéuniversitetet, Växjö

Sven Persson

Centrum för professionsstudier, Malmö högskola

Downloads

Publicerad

2013-07-09

Referera så här

Ackesjö, H., & Persson, S. (2013). Skolförberedelse i förskoleklass. Att vara lärare-i-relation i gränslandet. Pedagogisk Forskning I Sverige , 15(2-3), 142–163. Hämtad från https://publicera.kb.se/pfs/article/view/53073

Nummer

Sektion

Artiklar