Hoppa till huvudinnehåll Hoppa till primär navigationsmeny Hoppa till sidfot
Tidskriftens logotyp dvs dess namn och förkortning.
  • Om
    • Om tidskriften
    • Redaktion
    • Uppgifter om tidskriften
    • Policy för öppen tillgång
    • Integritetspolicy
    • Kontakt
  • Arkiv
    • Senaste Numret
    • Äldre nummer
  • För författare
    • Författarinstruktioner
    • Skicka in bidrag
    • Instruktioner för temanummer/Instructions Special Issue
  • Redaktionella riktlinjer
Sök
  • Registrera
  • Logga in
  1. Hem /
  2. Arkiv /
  3. Vol 15 Nr 2-3 (2010)

Vol 15 Nr 2-3 (2010)

Publicerad: 2010-08-31

Artiklar

  • En prövningens tid. Om det nationella provet i svenska i Skolår 5

    Johannes Lunneblad, Maj Asplund Carlsson
    81-96
    • PDF
  • Bildningens motspråk. I riktning mot en diskursiv bildningsförståelse

    Andreas Nordin
    97-118
    • PDF
  • Den politiska konstruktionen av barnets rättigheter i utbildning

    Ann Quennerstedt
    119-141
    • PDF
  • Skolförberedelse i förskoleklass. Att vara lärare-i-relation i gränslandet

    Helena Ackesjö, Sven Persson
    142-163
    • PDF
  • Systematiska översikter, vetenskaplig kumulativitet och evidensbaserad pedagogik

    Ingemar Bohlin
    164-186
    • PDF
  • Profilering och likformighet. Om pedagogikämnets innehåll vid sex svenska universitet 1975–2000

    Stefan Sellbjer
    187-205
    • PDF
  • English Summaries

    206-218
    • PDF (English)

Debatt/Debate

  • Bedöma eller döma? Språkbedömning och lästest i grundskolans tidigare år

    Åsa Wedin
    219-231
    • PDF

Presentation

  • Nittio år i undervisningshistoriens tjänst. Föreningen för svensk undervisningshistoria 1920–2010

    Esbjörn Larsson
    232-241
    • PDF

Memento

  • Om användningen av inferensstatistik i vetenskapliga undersökningar

    Horst Löfgren, Widar Henriksson
    242-247
    • PDF
    • Korrigering

Recensioner

  • Datorer inget villkor för att IT-projekt med inriktning på att utveckla ett källkritiskt och demokratiskt förhållningssätt skall kunna genomföras

    Åsa Morberg
    248-252
    • PDF

Om tidskriften

Om tidskriften

Tidskriften Pedagogisk forskning i Sverige är en vetenskaplig tidskrift som dokumenterar, granskar och debatterar pedagogisk forskning och dess villkor i Sverige. Tidskriften har sedan starten 1996 varit ett viktigt bidrag för utvecklingen av teori och metodfrågor inom svensk pedagogisk forskning och övriga Skandinavien.

Läs vidare >>

Skicka in bidrag

Skicka in bidrag

Information

  • För läsare
  • För författare
  • För bibliotekarier

Utgiven av

Pedagogisk forskning i Sverige | ISSN (Online) 2001-3345 | ISSN (Print) 1401-6788

Publiceras av föreningen SWERA, Swedish Educational Research Association | Open Access enligt
Creative Commons CC-BY 4.0 

Värdplattform: ”Publicera” av Kungliga biblioteket | Hantering av personuppgifter | Rättigheter

 

Mer information om det här publiceringssystemet, Plattform och Arbetsflöde av OJS/PKP.