Mobbningsbegreppets uppkomst och förhistoria: En begreppshistorisk analys

Författare

  • Anna Larsson

Abstract

År 1969 introducerades mobbningsbegreppet i svensk pedagogisk debatt av läkaren och debattören Peter Paul Heinemann. Han använde termen mobbing för att beskriva ett beteende som han iakttagit bland skolbarn, där barn i grupp fysiskt eller psykiskt angriper ett enskilt barn. Det Heinemann främst vände sig emot var att samtidens samhälle accepterade beteendet och han krävde att det i stället skulle anses oacceptabelt och motarbetas på alla fronter. Heinemanns text utgjorde ett startskott för den uppmärksamhet på och problematisering av mobbning som därefter växt fram i skola, allmän debatt och forskning, ett intresse som sedan andra hälften av 1980-talet även fått internationell spridning. Med hjälp av verktyg från begreppshistorisk forskningstradition analyserar jag i denna artikel bakgrunden till och uppkomsten av det nya mobbningsbegreppet. Studien visar hur termen tidigare använts i etologi och socialpsykologi och presenterar exempel ur uppfostringshandböcker på tal om mobbning innan det nya begreppet introducerats. Mot bakgrund av detta diskuteras vilken betydelse begreppets förhistoria kan ha haft för dess mottagande.

Downloads

Publicerad

2008-09-01

Referera så här

Larsson, A. (2008). Mobbningsbegreppets uppkomst och förhistoria: En begreppshistorisk analys. Pedagogisk Forskning I Sverige , 13(1), 19–36. Hämtad från https://publicera.kb.se/pfs/article/view/53185

Nummer

Sektion

Artiklar