El Sistema – musiklärare i en spänningsfylld modell för socialt inkluderande pedagogik

Författare

  • Eva SÆther
  • Åsa Bergman
  • Monica Lindgren

Abstract

När musikverksamheten El Sistema rotar sig i Sverige sätts musiklärares arbetsvillkor och musikämnets plats i utbildningslandskapet i nytt ljus. I denna studie undersöks hur musiklärare i Göteborg och Malmö navigerar i El Sistema som undervisningsmiljö, med avseende på agency, enkulturation och demokrati. Studien bygger på empiriska data från El Sistemas etablering i Göteborg och Malmö. Med hjälp av fältarbeten i mångkulturella miljöer avtäcks en kulturskola med inkluderande ambitioner, en skola med stor plats för estetisk verksamhet, och ett utmanande arbetssätt i förhållande till rådande normer. Resultatet visar ett svenskt musikutbildningslandskap i omvandling.

Downloads

Publicerad

2017-10-03

Referera så här

SÆther, E., Bergman, Åsa, & Lindgren, M. (2017). El Sistema – musiklärare i en spänningsfylld modell för socialt inkluderande pedagogik. Pedagogisk Forskning I Sverige , 22(1-2), 9–27. Hämtad från https://publicera.kb.se/pfs/article/view/53283

Nummer

Sektion

Artiklar