Förskollärares och grundskollärares uppfattningar om undervisning och lärande i förskoleklass

Författare

  • Tarja Alatalo

Abstract

I denna studie undersöks två lärarkategoriers, förskollärares och lärares, upp- fattningar om undervisning och lärande i förskoleklassen, mötet mellan de båda lärargrupperna samt deras uppfattningar om en obligatorisk förskole- klass med en tydligare skolförberedande roll. Studien är genomförd utifrån sociokulturell teori och diskuterar möjligheter som studiens resultat öppnar för vad gäller utvecklandet av förskoleklassens pedagogik i enlighet med önskade intentioner. Resultatet visar att samverkan mellan förskollärare och lärare med bakgrund i de olika praktikgemenskaperna kan vara av betydelse för utvecklandet av förskoleklassens skolförberedande pedagogik. 

Downloads

Publicerad

2017-10-03

Referera så här

Alatalo, T. (2017). Förskollärares och grundskollärares uppfattningar om undervisning och lärande i förskoleklass. Pedagogisk Forskning I Sverige , 22(1-2), 79–100. Hämtad från https://publicera.kb.se/pfs/article/view/53289

Nummer

Sektion

Artiklar