Pedagogik i arbetslivet – forskningsområdets utveckling under 2005-2015

Författare

  • Maria Gustavsson
  • Camilla Thunborg

Abstract

I denna artikel ger vi en överblick av utvecklingen inom forskningsområdet pedagogik i arbetslivet. Underlaget bygger på 87 avhandlingar i pedagogik inom forskningsområdet pedagogik i arbetslivet som publicerats i Sverige under 2005-2015. Avhandlingarna kategoriseras i följande områden: rekrytering; kompetens och kompetensutveckling; arbetsplatslärande och arbetsplatsen som lärmiljö; chefers ledarskap, arbete och lärande samt ledarutveckling; organisations- och verksamhetsutveckling samt förändringsprocesser; interorganisatoriskt lärande och samverkan i partnerskap; lärande i övergången mellan utbildning och arbete; samt professionell praktik, identitet och professionsutveckling. Genom en fortsatt inriktning och utveckling av pedagogisk forskning i arbetslivet kan denna typ av forskning ge viktiga bidrag till att kritiskt ifrågasätta dagens arbetsliv och bidra till arbetsplatsnära forskning i riktning mot ett hållbart arbetsliv. 

Downloads

Publicerad

2017-06-10

Referera så här

Gustavsson, M., & Thunborg, C. (2017). Pedagogik i arbetslivet – forskningsområdets utveckling under 2005-2015. Pedagogisk Forskning I Sverige , 21(3-4), 165–190. Hämtad från https://publicera.kb.se/pfs/article/view/53301

Nummer

Sektion

Artiklar