Bedömning i förskolors dokumentation – fenomen, begrepp och reglering

Författare

  • Ann-Christine Vallberg Roth

Abstract

Artikeln belyser bedömning i förskolors dokumentation som fenomen, begrepp och reglering. Syftet är att beskriva och analysera bedömning i förskolors dokumentation ur ett didaktiskt perspektiv. Ett specifikt syfte är att analysera hur olika bedömningsformer kan tolkas vara teoretiskt baserade och relaterade till reglering av förskola i Sverige. Med didaktik avses en kritisk och integrativ didaktik som strävar efter att ge stöd för kritiskt tänkande genom alternativa redskap. Materialet som analyseras utgör exempel hämtade från tre förskolor i södra Sverige. Generering av material gjordes i två kommuner 2011 och består av både dokument och intervjuer av förskollärare och förskolechefer. Analys och tolkning utfördes i termer av en abduktiv analysprocess. Resultatet visar att varje förskola kan arbeta med olika dokumentations- och bedömningsformer med skiftande relation till reglering som kan fångas och prövas genom det alternativa begreppet transformativ bedömning.

Downloads

Publicerad

2015-08-24

Referera så här

Vallberg Roth, A.-C. (2015). Bedömning i förskolors dokumentation – fenomen, begrepp och reglering. Pedagogisk Forskning I Sverige , 19(4-5), 403–437. Hämtad från https://publicera.kb.se/pfs/article/view/53381

Nummer

Sektion

Tema: Bedömning och dokumentation