Andraspråkselevers känslomässiga läsning.

Skriftligt återberättande som en didaktisk möjlighet i litteraturundervisningen

Författare

  • Anna Lindhé Instituttet for språk, litteratur og kultur, Høgskolen i Østfold
  • Berit Lundgren Institutionen för språkstudier, Umeå universitet
  • Annika Norlund Shaswar Institutionen för språkstudier, Umeå universitet https://orcid.org/0000-0001-9353-2249

DOI:

https://doi.org/10.63843/pfs.v30i1-2.53845

Nyckelord:

Språkintroduktionsprogrammet, Stjärnlösa nätter, skriftligt återberättande, inferensläsning, litteraturundervisning, identitet, känslor

Abstract

Syftet med denna artikel är att undersöka elevers karaktärsemotionella inferenser (Graesser, Singer & Trabasso, 1994) av en litterär text utifrån deras skriftliga sammanfattningar av lästa kapitel ur romanen, Stjärnlösa Nätter av Arkan Asaad (2015). Studien genomfördes inom undervisningen i svenska som andraspråk på det individuella programmet Språkintroduktion på gymnasiet med två deltagande lärare och tretton deltagande elever, 16–20 år. Analysen visade att många elever återberättat huvudkaraktärens känslor: hat och kärlek i relation till fadern, ilska över diskrepanser mellan generationer och kulturer samt ensamhet i att inte tillhöra eller få förståelse för en kultur. Med utgångspunkt i resultatet föreslår artikelförfattarna att skriftligt återberättande skulle kunna tas i bruk i litteraturundervisningen för att skapa insikter om elevernas förståelse för huvudpersonens känslor såväl som för sina egna samt som ett led i arbetet med demokrati och identitetsutveckling. Slutsatsen är att denna didaktiska potential bör tas tillvara i arbetet med litteratur.

Publicerad

2024-01-25

Referera så här

Lindhé, A., Lundgren, B., & Norlund Shaswar, A. (2024). Andraspråkselevers känslomässiga läsning.: Skriftligt återberättande som en didaktisk möjlighet i litteraturundervisningen. Pedagogisk Forskning I Sverige , 30(1-2). https://doi.org/10.63843/pfs.v30i1-2.53845