Om användningen av inferensstatistik i vetenskapliga undersökningar

Författare

  • Horst Löfgren Malmö högskola
  • Widar Henriksson Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, Umeå universitet

Abstract

I många undersökningar används inferensstatistik, det vill säga signifikans­prövningar och angivande av probabilitetsvärden på ett högst tveksamt eller till och med felaktigt sätt. Även många konsumenter av forskning saknar förståelse för vad signifikans eller signifikanta skillnader innebär. Ofta uppfattas signifikansbegreppet som ett tillförlitlighetsmått, som visar att de skillna­der som framkommer i den kvantitativa analysen av data från den studerade gruppen i någon mening är sanna, är vetenskapligt belagda. Så är det inte! Signifikansanalyser ska i flesta fall användas för att pröva möjligheten att utifrån stickprov kunna generalisera resultat till en större och bakomliggande population. Även om man har representativa stickprov i sin undersökning ger erhållna p-värden vid signifikansanalyser inte tillräcklig information. Man vill självfallet, utöver att skillnader finns, också veta något om hur stora skillnaderna är.

Publicerad

2013-07-09

Referera så här

Löfgren, H., & Henriksson, W. (2013). Om användningen av inferensstatistik i vetenskapliga undersökningar. Pedagogisk Forskning I Sverige , 15(2-3), 242–247. Hämtad från https://publicera.kb.se/pfs/article/view/55705

Nummer

Sektion

Memento