Hoppa till huvudinnehåll Hoppa till primär navigationsmeny Hoppa till sidfot
Tidskriftens logotyp dvs dess namn och förkortning.
  • Om
    • Om tidskriften
    • Redaktion
    • Uppgifter om tidskriften
    • Policy för öppen tillgång
    • Integritetspolicy
    • Kontakt
  • Arkiv
    • Senaste Numret
    • Äldre nummer
  • För författare
    • Författarinstruktioner
    • Skicka in bidrag
    • Instruktioner för temanummer/Instructions Special Issue
  • Redaktionella riktlinjer
Sök
  • Registrera
  • Logga in
  1. Hem /
  2. Arkiv /
  3. Vol 25 Nr 1 (2020): Skolan och förskolan i en föränderlig värld

Vol 25 Nr 1 (2020): Skolan och förskolan i en föränderlig värld

DOI: https://doi.org/10.15626/pfs25.01
Publicerad: 2020-04-24

Förord

  • Förord

    Redaktionen för Pedagogisk forskning i Sverige
    5-6
    • Pdf

Artiklar

  • Kompetensutveckling för professionella lärare? Introduktionen av kollegialt lärande i svensk skola

    Nils Kirsten, Sara Carlbaum
    7-34
    • Pdf
  • Markeringar av lärararbetets gränser territorium i omförhandling via införandet av lärarassistenter.

    Helena Ackesjö
    35-53
    • Pdf
  • English summaries

    54-57
    • Pdf

Essä

  • Berättelsen om skolan i en tid av nyliberalism

    Christer Fritzell
    58-72
    • Pdf
  • Vad blev det av Gy2011 reformens intentioner för yrkesutbildning? Med Barn- och fritidsprogrammet som exempel

    Martina Wyszynska Johansson, Ellinor Dyne, Åsa Mårtensson
    73-85
    • Pdf
  • På tal om normer, identiteter och små mymlor som ska ledas En essä med inslag av filosofi, (special)pedagogik och didaktik

    Linda Palla
    86-99
    • Pdf

Debatt/Debate

  • Debatt 2020 om praktiknära forskning en inledning

    Redaktionen för Pedagogisk forskning i Sverige
    100-101
    • Pdf
  • Att hantera mindre goda exempel dilemma för praktiknära forskning

    Åsa Wedin
    102-105
    • Pdf
  • Vad talar vi om när vi talar om praktiknära forskning?

    Margareta Serder, Martin Malmström
    106-109
    • Pdf
    • Erratum

Recensioner

  • Recension av Ingrid Bosseldal Vart tog Behaviorismen vägen?

    Lars-Erik Berg
    110-115
    • Pdf

Om tidskriften

Om tidskriften

Tidskriften Pedagogisk forskning i Sverige är en vetenskaplig tidskrift som dokumenterar, granskar och debatterar pedagogisk forskning och dess villkor i Sverige. Tidskriften har sedan starten 1996 varit ett viktigt bidrag för utvecklingen av teori och metodfrågor inom svensk pedagogisk forskning och övriga Skandinavien.

Läs vidare >>

Skicka in bidrag

Skicka in bidrag

Information

  • För läsare
  • För författare
  • För bibliotekarier

Utgiven av

Pedagogisk forskning i Sverige | ISSN (Online) 2001-3345 | ISSN (Print) 1401-6788

Publiceras av föreningen SWERA, Swedish Educational Research Association | Open Access enligt
Creative Commons CC-BY 4.0 

Värdplattform: ”Publicera” av Kungliga biblioteket | Hantering av personuppgifter | Rättigheter

 

Mer information om det här publiceringssystemet, Plattform och Arbetsflöde av OJS/PKP.