Examensmålet mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer. Socionom- och sjuksköterskestudenters uppfattningar om sin kunskap, erfarenhet och förmåga gällande våld i nära relationer i början och slutet av utbildningen

Författare

  • Nina Åkerlund Jönköping University
  • Veronica Ekström Marie Cederschiöld högskola
  • David Johansson Jönköping University

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v100i2.22156

Nyckelord:

Studenter, kunskap, våld i nära relationer, examensmål, högre utbildning

Abstract

I denna tvärsnittsstudie undersöks 538 socionom- och sjuksköterskestudenters uppfattningar om sin kunskap om mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer. En betydande andel av studenterna skattar att de har kunskap om och erfarenhet av att arbeta med våld redan i början av sina studier. Kunskap som de fått via tidigare utbildningar och arbetslivserfarenheter. Studenternas skattningar indikerar att de aktuella utbildningarna innehåller våld, även om omfattningen varierar. Studien visar på få skillnader mellan sjuksköterske- och socionomstudenters upplevda kunskap och erfarenhet. Studenternas skattningar tydliggör att studenter tillägnar sig kunskap och erfarenhet även via undervisningen, VFU och arbete vid sidan av studierna och att studenter i slutet av utbildningarna skattar sin kunskap och förmåga att agera professionellt högre, jämfört med studenter i början av utbildningarna.

Författarbiografier

Nina Åkerlund, Jönköping University

Nina Åkerlund, PHD i socialt arbete och lektor på avdelningen för socialt arbete, Jönköping University

Veronica Ekström, Marie Cederschiöld högskola

Veronica Ekström, docent i socialt arbete, lektor på institutionen för socialvetenskap, Marie Cederschiöld högskola

David Johansson, Jönköping University

David Johansson, doktorand vid forskarskolan Hälsa och välfärd, Jönköping University

Downloads

Publicerad

2023-06-20

Referera så här

Åkerlund, N., Ekström, V., & Johansson, D. (2023). Examensmålet mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer. Socionom- och sjuksköterskestudenters uppfattningar om sin kunskap, erfarenhet och förmåga gällande våld i nära relationer i början och slutet av utbildningen. Socialmedicinsk Tidskrift, 100(2), 321–335. https://doi.org/10.62607/smt.v100i2.22156

Liknande artiklar

<< < 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 > >> 

Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.