Att granska ett forskarutbildningsområde

Exemplet hälsa och välfärd, Mälardalens högskola

Authors

  • Kerstin Isaksson
  • Maja Söderbäck
  • Per Tillgren

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v98i3.38006

Keywords:

doktorsavhandling, hälsa och välfärd, granskning forskarutbildningsområde

Abstract

I ett drygt decennium har det varit möjligt för statliga och enskilda högskolor i Sverige att ansöka om att få inrätta forskarutbildning inom ett specifikt område. Fram till 2020 har 38 tillstånd beviljats och åtta av dessa har koppling till området hälsa och/eller välfärd. Sedan läsåret 2012/13 finns vid Mälardalens högskola (MDH) forskarutbildning inom detta område. Syftet med denna artikel är att beskriva och diskutera en granskning av hur området hälsa och välfärd återspeglas i de första 15 avhandlingarna. En kvalitativ deduktiv innehållsanalys genomfördes samt en bibliometrisk undersökning av innehållet i avhandlingarnas introduktion och diskussion. Utifrån granskningen diskuteras resultatet men också hur den metodik som tillämpats kan vara relevant för granskning av avhandlingar även vid andra högskolor med ett specifikt forskarutbildningsområde.   

Author Biographies

Kerstin Isaksson

Mälardalens Högskola

Maja Söderbäck

Affilierad forskare, Mälardalens högskola, Akademin för hälsa, vård och välfärd. 

Per Tillgren

Professor emeritus, Mälardalens högskola, Akademin för hälsa, vård och välfärd. 

Downloads

Published

2021-07-08

How to Cite

Isaksson, K., Söderbäck, M., & Tillgren, P. (2021). Att granska ett forskarutbildningsområde: Exemplet hälsa och välfärd, Mälardalens högskola. Socialmedicinsk Tidskrift, 98(3), 467–478. https://doi.org/10.62607/smt.v98i3.38006

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >> 

Similar Articles

<< < 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.