Kan utomhuspedagogik stödja lärande och inkludering?

Författare

  • Jane Brodin Stockholms universitet

DOI:

https://doi.org/10.62607/smt.v88i5.43742

Nyckelord:

Nyckelord, utomhuspedagogik, inkludering, informellt lärande, intellektuella funktionshinder, livslångt lärande

Abstract

Idag betonas vikten av utomhusaktiviteter för människors hälsa och välbefinnande. Att utforska och lära ute i naturen handlar om att lära med alla sinnen, d.v.s. smak, lukt, känsel, syn och hörsel. Artikeln baseras på EU-projektet Learning in Motion med fokus på barn och vuxna med intellektuella funktionsnedsättningar. Syftet var att utröna om och i så fall hur utomhusaktiviteter kan ge fysisk och sensorisk stimulering för personer med intellektuella funktionshinder. Studien baseras på intervjuer, enkäter och litteraturstudier. Resultatet visade att deltagarnas välbefinnande och livskvalitet ökar förutsatt att miljön är tillgänglig och anpassad. Vistelse ute i naturen stimulerade och motiverade deltagarnas lärande och sociala inkludering. Bristen på ett systematiskt lärande i utomhusmiljö saknas dock ofta och är nödvändigt för denna målgrupp.                                                      

Författarbiografi

Jane Brodin, Stockholms universitet

Professor em. i barn- och ungdomsvetenskap

Institutionen för barn och ungdomsvetenskap

och Högskolan för lärande och kommunikation (HLK) i Jönköping

 

Downloads

Publicerad

2011-09-07

Referera så här

Brodin, J. (2011). Kan utomhuspedagogik stödja lärande och inkludering?. Socialmedicinsk Tidskrift, 88(5), 445–458. https://doi.org/10.62607/smt.v88i5.43742

Liknande artiklar

<< < 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 > >> 

Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.