”Jag ser till att bli uppfattad som en vanlig DDR-medborgare”

Musikforskaren Gerd Schönfelder, Kungl. Musikaliska akademien och Stasi

Författare

  • Petra Garberding
  • Ursula Geisler
  • Henrik Rosengren

Nyckelord:

Gerd Schönfelder, Hans Åstrand, Eskil Hemberg, Per Skans, The Royal Swedish Academy of Music, musical relations GDR – Sweden, Stasi, unofficial employee, Pierre Bourdieu

Abstract

This article is a case study of the contacts between the music sector in Sweden and the GDR in the 1970s, 1980s and 1990s. The case is the activities of the East-German musicologist and music administrator Gerd Schönfelder (1936–2000) in Sweden at that time, and the debate that arose in the early 1990s when he was accused of having worked for the East German security service, Stasi. The purpose is to provide insight into how music-aesthetic and musicological aspects interacted with politics and ideology in the relations between Sweden and the GDR. In the early 1990s, the availability of material in the Stasi archive was still very limited, and so it was difficult to find out whether it was true that Schönfelder had worked for Stasi, what tasks he had received from the security service and what these tasks meant for his work with Swedish colleagues in the music field. In our article, we try to find answers to these questions by examining how Schönfelder established contact with the Swedish music sector, who were his closest partners in Sweden, and why they were of interest to him. Throughout, we explore Schönfelder’s relationship to Stasi and his work as an ”unofficial employee” for Stasi in Sweden. Finally, we offer a sociological perspective on Schönfelder’s activities in Sweden and the GDR, using Pierre Bourdieu's concepts of field and capital.

Författarbiografier

Petra Garberding

Petra Garberding är docent i etnologi vid Södertörns högskola och verksam som lektor. Hennes forskningsintressen är bland annat musik och politik, musikhistoria, vetenskapshistoria och svensk tyska relationer. För närvarande är hon projektledare för forskningsprojektet ”Mellan öst och väst: ideologi, estetik och politik i musikrelationerna Sverige– DDR 1949–1989” som finansieras av Östersjöstiftelsen vid Södertörns högskola och som hon genomför tillsammans med Henrik Rosengren och Ursula Geisler. Bland hennes tidigare publikationer finns doktorsavhandlingen Musik och politik i skuggan av nazismen: Kurt Atterberg och de svensk-tyska musikrelationerna (2007) och Vetenskap mellan diktatur och demokrati: svensk och tysk folklivsforskning i skuggan av nazismen och kalla kriget (2015).

Ursula Geisler

Ursula Geisler är docent i musikvetenskap och sedan 2015 lektor i ämnet vid Linnéuniversitetet. 2001 disputerade hon vid Humboldt Universität zu Berlin på en avhandling om sång och nationell gemenskap i ett svenskt-tyskt perspektiv, Gesang und nationale Gemeinschaft: zur kulturellen Konstruktion von schwedischem ”folksång” und deutscher ”Nationalhymne”. Sedan dess har hon medverkat i forskningsprojekt som ”Fruktan, fascination och frändskap: det svenska kulturlivets och vetenskapssamhällets relation till nazism och fascism 1930–1950” och det pågående ”Mellan öst och väst: ideologi, estetik och politik i musikrelationerna Sverige–DDR 1949–1989”. Vidare har hennes historiska intresse för sång och körsång i Europa lett till ett samarbete med Musikhögskolan i Malmö och Körcentrum Syd, och till initiativet till ett internationellt nätverk för körforskning.

Henrik Rosengren

Henrik Rosengren är docent i historia vid Lunds universitet och verksam som lektor. Hans forskningsområden omfattar musik och politik, antisemitism, biografiskrivande, exilproblematik och historiedidaktik. För tillfället arbetar han i forskningsprojektet ”Mellan öst och väst: ideologi, estetik och politik i musikrelationerna Sverige–DDR 1949–1989”. Bland tidigare publikationer kan nämnas doktorsavhandlingen ”Judarnas Wagner” (2007, om tonsättaren Moses Pergament), Med livet som insats (2007, om biografiskrivande – medredaktör tillsammans med Johan Östling), Musik, makt och helig dårskap (2007, om Sjostakovitj – medredaktör tillsammans med Ursula Geisler), ”Min tid skall komma” (2011, om Gustav Mahler – medredaktör tillsammans med Ursula Geisler), Från tysk höst till tysk vår (2014, om tysk-judisk musikexil i Sverige, i tysk översättning 2016). Åren 2014–17 var han huvudredaktör för Scandia: tidskrift för historisk forskning.

Downloads

Publicerad

2019-10-11

Referera så här

Garberding, P., Geisler, U., & Rosengren, H. (2019). ”Jag ser till att bli uppfattad som en vanlig DDR-medborgare”: Musikforskaren Gerd Schönfelder, Kungl. Musikaliska akademien och Stasi. Svensk Tidskrift för Musikforskning Swedish Journal of Music Research, 101, 103–135. Hämtad från https://publicera.kb.se/stm-sjm/article/view/33415

Nummer

Sektion

Artiklar

Liknande artiklar

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.