Integrating competence and Bildung through dystopian literature: Teaching Malorie Blackman’s Noughts & Crosses and democracy and citizenship in the English subject

Författare

  • Marit Elise Lyngstad Høgskolen i Innlandet

DOI:

https://doi.org/10.58714/ul.v15i2.11239

Nyckelord:

dystopi, utbildning i Norge, engelskämnet, bildning, kompetens

Abstract

Artikeln behandlar användningen av dystopisk litteratur för ungdomar i engelskämnet i Norge och kopplar detta till det tvärvetenskapliga temat demokrati och medborgarskap. Detta tema är centralt i den nyligen reviderade läroplanen i Norge och är en viktig del av skolans mandat – utbildning måste säkerställa att eleverna är redo att delta i ett demokratiskt samhälle med kunskap, färdigheter och kritiskt tänkande när de har avslutat gymnasiet. När man arbetar med litteratur på detta sätt är det möjligt att integrera kompetens och bildning i klassrummet: specifik kunskap och kompetensutveckling kopplas till en värdebaserad utbildning som syftar till att hjälpa studenter i deras individuella utveckling.

Downloads

Publicerad

2023-01-30

Referera så här

Lyngstad, M. E. (2023). Integrating competence and Bildung through dystopian literature: Teaching Malorie Blackman’s Noughts & Crosses and democracy and citizenship in the English subject. Utbildning & Lärande, 15(2). https://doi.org/10.58714/ul.v15i2.11239

Nummer

Sektion

Vetenskapliga artiklar