Integrating competence and Bildung through dystopian literature: Teaching Malorie Blackman’s Noughts & Crosses and democracy and citizenship in the English subject
DOI:
https://doi.org/10.58714/ul.v15i2.11239Nyckelord:
dystopi, utbildning i Norge, engelskämnet, bildning, kompetensAbstract
Artikeln behandlar användningen av dystopisk litteratur för ungdomar i engelskämnet i Norge och kopplar detta till det tvärvetenskapliga temat demokrati och medborgarskap. Detta tema är centralt i den nyligen reviderade läroplanen i Norge och är en viktig del av skolans mandat – utbildning måste säkerställa att eleverna är redo att delta i ett demokratiskt samhälle med kunskap, färdigheter och kritiskt tänkande när de har avslutat gymnasiet. När man arbetar med litteratur på detta sätt är det möjligt att integrera kompetens och bildning i klassrummet: specifik kunskap och kompetensutveckling kopplas till en värdebaserad utbildning som syftar till att hjälpa studenter i deras individuella utveckling.
Downloads
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2021 Författarna och tidskriften
Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-Ickekommersiell-IngaBearbetningar 4.0 Internationell-licens.
Författaren/författarna behåller copyright till verket.