Hoppa till huvudinnehåll Hoppa till primär navigationsmeny Hoppa till sidfot
  • Om tidskriften
    • Om Utbildning & Lärande
    • Redaktion
    • Uppgifter om tidskriften
    • Policy för öppen tillgång
    • Integritetspolicy
    • Kontakt
  • Arkiv
    • Senaste Volymen
    • Tidigare Nummer
    • Äldre arkiv
  • För Författare
    • Författarinstruktioner
    • Skicka in bidrag
  • Redaktionella Riktlinjer
Sök
  • Registrera
  • Logga in
  1. Hem /
  2. Arkiv /
  3. Vol 15 Nr 2 (2021)

Vol 15 Nr 2 (2021)

					Visa Vol 15 Nr 2 (2021)
Publicerad: 2021-09-01

Introduktion

  • Tema: Litteraturdidaktik – Litteraturstudiers relevans för skola och samhälle

    Mattias Aronsson, Katherina Dodou, Anette Svensson
    • PDF

Vetenskapliga artiklar

  • Integrating competence and Bildung through dystopian literature: Teaching Malorie Blackman’s Noughts & Crosses and democracy and citizenship in the English subject

    Marit Elise Lyngstad
    • PDF
  • Promoting EFL literacy through shared and individual classroom reading experiences of literature

    Ion Drew
    • PDF
  • Klimatkrisen i klassrummet: Reflektioner kring användning av litteratur i undervisning om hållbar utveckling

    Ulrika Andersson Hval, Celia Aijmer Rydsjö
    • PDF
  • Ett drömspel: En lärarstudent utmanar gymnasieelever att tolka Strindberg

    Katarina Rejman, Elisabeth Zetterholm
    • PDF
  • Alla läser! Empiriska perspektiv på frågan om litteraturens samhälleliga relevans

    Olle Nordberg
    • PDF
  • Why study literature in English? A syllabus review of Swedish primary teacher education

    Katherina Dodou
    • PDF
  • Musiklyrik i läroböcker i franska för den svenska skolan

    Mattias Aronsson
    • PDF
  • Spel som berättelser

    Stefan Lundström
    • PDF
  • Från finrummet till vardagsrummet: Transmedialt berättande som litteraturdidaktisk underhållning

    Anette Svensson, Jenny Malmqvist
    • PDF

Övrigt vetenskapligt

  • Litteraturläsning som upplevelse och livskunskap

    Pär-Yngve Andersson
    • PDF

Om tidskriften

Om tidskriften

Utbildning & Lärande strävar efter att utgöra ett forum för vetenskapliga diskussioner inom kunskapsområden som pedagogiskt arbete, didaktik, pedagogik och utbildningsvetenskap och behandlar frågor inom skilda pedagogiska praktiker. Den vänder sig till verksamma forskare och skolaktörer i skilda skolformer och utbildningsverksamheter, samt lärare och studerande vid högskolor och universitet.

Läs mer >>

Information om användningsstatistik

Vi loggar anonymiserad användningsstatistik. För detaljer, se vår integritetsinformation.

Utbildning & Lärande | ISSN (Online) 2001-4554

Utgiven av Institutionen för lärarutbildning, Högskolan Dalarna | Open Access enligt Creative Commons CC-BY 4.0 

Värdplattform: ”Publicera” av Kungliga biblioteket | Hantering av personuppgifter | Rättigheter

Mer information om det här publiceringssystemet, Plattform och Arbetsflöde av OJS/PKP.