Fritidshemspersonals tal om barns fysiska aktivitet – samhällelig påverkan och möjliga implikationer

Författare

  • Jonas Johansson Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, Göteborgs universitet
  • Johan Söderman Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, Göteborgs universitet

DOI:

https://doi.org/10.58714/ul.v17i1.12751

Abstract

The aim of this paper is to shed light on how teachers’ talk about children’s physical activity in school-age educare can be seen as part of comprehensive social discourses concerning education and physical activity. Focus-group interviews with a discourse-analytic approach have been carried out with staff from two municipal school-age educare in Sweden. The transcriptions was analyzed with inspiration from critical discourse analyze which is the theoretical standpoint. In the result the discourses of risk, shortage, activity, complement and joy of movement are the most prominent. In analysis these discourses are seen as inter-discursively influenced by the public health discourse wherein concepts as activity rate, discipline, joy of movement and organization are central. These discourses, concepts and possible implications for school-age educare are discussed. It is also argued that a social pedagogical discourse of care with focus on children’s relation making and conflict management seems to be manifest within Swedish school-age educare.

Författarbiografier

Jonas Johansson, Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, Göteborgs universitet

Doktorand i barn- och ungdomsvetenskap

Johan Söderman, Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, Göteborgs universitet

Professor i barn- och ungdomsvetenskap

Downloads

Publicerad

2023-03-06

Referera så här

Johansson, J., & Söderman, J. (2023). Fritidshemspersonals tal om barns fysiska aktivitet – samhällelig påverkan och möjliga implikationer. Utbildning & Lärande, 17(1), 45–63. https://doi.org/10.58714/ul.v17i1.12751

Nummer

Sektion

Artiklar