A School Improvement Project about Digital Technology and Differentiated Instruction: Outcomes and a Project Model

Författare

  • Johanna Lundqvist Mälardalen University
  • Margareta Sandström
  • Karin Franzén
  • Gun-Marie Wetso
  • Ulrika Larsdotter Bodin
  • Petra Runström Nilsson

DOI:

https://doi.org/10.58714/ul.v18i1.14540

Nyckelord:

digitala verktyg, pedagogisk differentiering, samverkan, samproduktion, skolutveckling

Abstract

I den här artikeln identifieras och analyseras resultaten av ett skolutvecklingsprojekt. Det handlade om differentierad undervisning och digitala verktyg i svensk förskola och skola. Skolutvecklingsprojektet omfattade flera olika faktorer och aktiviteter såsom gemensam planering, dagkonferenser, återblickar, forskningscirklar och självskattningar. Det genomfördes av författarna (Mälardalens universitet), och lärare och rektorer i förskolor och skolor i Mälardalsregionen. Sju kommuner deltog. Flera datainsamlingsmetoder användes: Återblickarna och forskningscirklarna som genomfördes i samband med dagkonferenserna genererade beskrivningar och textuella data avseende skolutvecklingsprojektets resultat. En tematisk analys genomfördes. Två resultat var utvidgat yrkesspråk och stärkt engagemang. Självskattningar, som genomfördes innan projektet påbörjades och när det avslutades, genererade numeriska data om deltagares upplevelser avseende skolutvecklingsprojektets resultat. Självskattningarna analyserades genom medelvärden och variationer. Lärarna och rektorerna skattade de egna kunskaperna om och förtjänsterna av differentierad undervisning och digitala verktyg högre efter projektets avslut än före. I den här artikeln diskuteras även modellen för storskalig samverkan som användes i skolutvecklingsprojektet. Den har tre så kallade linjer och lämnar implikationer till dem som planerar att genomföra samverkan och skolutvecklingsprojekt.

Downloads

Publicerad

2024-05-27

Referera så här

Lundqvist, J., Sandström, M., Franzén, K., Wetso, G.-M., Larsdotter Bodin, U., & Runström Nilsson, P. (2024). A School Improvement Project about Digital Technology and Differentiated Instruction: Outcomes and a Project Model. Utbildning & Lärande, 18(1). https://doi.org/10.58714/ul.v18i1.14540

Mest lästa artiklar av samma författare

Liknande artiklar

Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.