A School Improvement Project about Digital Technology and Differentiated Instruction: Outcomes and a Project Model
DOI:
https://doi.org/10.58714/ul.v18i1.14540Nyckelord:
digitala verktyg, pedagogisk differentiering, samverkan, samproduktion, skolutvecklingAbstract
I den här artikeln identifieras och analyseras resultaten av ett skolutvecklingsprojekt. Det handlade om differentierad undervisning och digitala verktyg i svensk förskola och skola. Skolutvecklingsprojektet omfattade flera olika faktorer och aktiviteter såsom gemensam planering, dagkonferenser, återblickar, forskningscirklar och självskattningar. Det genomfördes av författarna (Mälardalens universitet), och lärare och rektorer i förskolor och skolor i Mälardalsregionen. Sju kommuner deltog. Flera datainsamlingsmetoder användes: Återblickarna och forskningscirklarna som genomfördes i samband med dagkonferenserna genererade beskrivningar och textuella data avseende skolutvecklingsprojektets resultat. En tematisk analys genomfördes. Två resultat var utvidgat yrkesspråk och stärkt engagemang. Självskattningar, som genomfördes innan projektet påbörjades och när det avslutades, genererade numeriska data om deltagares upplevelser avseende skolutvecklingsprojektets resultat. Självskattningarna analyserades genom medelvärden och variationer. Lärarna och rektorerna skattade de egna kunskaperna om och förtjänsterna av differentierad undervisning och digitala verktyg högre efter projektets avslut än före. I den här artikeln diskuteras även modellen för storskalig samverkan som användes i skolutvecklingsprojektet. Den har tre så kallade linjer och lämnar implikationer till dem som planerar att genomföra samverkan och skolutvecklingsprojekt.
Downloads
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2024 Johanna Lundqvist, Margareta Sandström, Karin Franzén, Gun-Marie Wetso, Ulrika Larsdotter Bodin, Petra Runström Nilsson
Det här verket är licensierat under en Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell-licens.
Författaren/författarna behåller copyright till verket.