Vad kan elever som kan formulera natur- vetenskapligt undersökningsbara frågor?

Författare

  • Sebastian Björnhammer
  • Maria Andrée
  • Johan Nordling
  • Cecilia Dudas
  • Per Freerks
  • Sofija Jahdadic
  • Johanna Lundström
  • Malin Lavett Lagerström
  • Johanna da Luz
  • Sara Planting-Bergloo
  • Sara Puck
  • Josefin Reimark
  • Per Wennerström
  • Fredrik Westman
  • Jonna Wiblom

DOI:

https://doi.org/10.61998/forskul.v8i1.27217

Nyckelord:

epistemiska objekt, epistemiska verktyg, gymnasieskolan, naturvetenskapliga ämnen, naturvetenskapligt undersökningsbara frågor, systematiskt undersökande

Abstract

Denna studie fokuserar på innebörder av att kunna formulera undersökningsbara frågor i naturvetenskap. Studien tar utgångspunkt i naturvetenskapligt undersökande som epistemiskt arbete. Den forskningsfråga som undersöks är: Vilka kvalitativa aspekter av kunnande kommer till uttryck i gymnasieelevers arbete med att formulera naturvetenskapligt undersökningsbara frågor? Studien har genomförts som en designbaserad studie med sex interventioner på gymnasiet där eleverna i den genomförda undervisningen har fått i uppgift att, i olika sammanhang, formulera undersökningsbara frågor. Data innefattar film- och ljudinspelningar och har analyserats med hjälp av kvalitativ innehållsanalys. Resultaten synliggör tre kvalitativa aspekter av att formulera undersökningsbara frågor: Precisering av det epistemiska objektet, Operationalisering av det epistemiska objektet samt Värdering av frågeställningen i relation till det epistemiska objektet.

Epistemic tools for the formulation of questions for scientific inquiry

The development of students' capabilities to engage in scientific inquiry is part of the science curricula across the educational system. The purpose of this study is to explore the capability to formulate questions for scientific inquiry. The research question is: Which qualitative aspects of knowing are enacted in upper-secondary school students' work with formulating questions for scientific inquiry? The study was conducted as a design-based research study with six interventions in upper-secondary school science education. Data include video and audio recordings. The analysis was conducted as a qualitative content analysis. The results show three qualitative aspects of knowing how to formulate research questions: Discerning and nuancing the epistemic object, Operationalizing the epistemic object and Evaluating a question for scientific inquiry in relation to the epistemic object.

Författarbiografier

Sebastian Björnhammer

Sebastian Björnhammer är grund-skolelärare i naturvetenskap och teknik för åk 6-9 vid Kunskapsskolan i Norrköping, doktorand i naturvetenskapsämnenas didaktik vid Stockholms universitet och koordinator vid STLS.

Maria Andrée

Maria Andrée är vetenskaplig ledare vid STLS samt docent i naturvetenskapsämnenas didaktik vid Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik, Stockholms universitet.

Johan Nordling

Johan Nordling är gymnasielärare i biologi, naturkunskap, kemi och entreprenörskap på Östra reals gymnasium i Stockholm.

Cecilia Dudas

Cecilia Dudas är förstelärare i kemi och matematik vid Globala Gymnasiet i Stockholm, fil. lic. i naturvetenskapsämnenas didaktik och har varit verksam som koordinator vid STLS.

Per Freerks

Per Freerks är kemi-, biologi- och filosofilärare vid Kungsholmens gymnasium i Stockholm.

Sofija Jahdadic

Sofija Jahdadic är gymnasie-lärare i matematik och kemi samt förstelärare i kemi vid Östra Reals gymnasium i Stockholm.

Johanna Lundström

Johanna Lundström är gymnasielärare i kemi, biologi och naturkunskap på YBC i Nacka kommun.

Malin Lavett Lagerström

Malin Lavett Lagerström är undervisningsråd på Skolverket, har tidigare varit koordinator vid STLS och har en lic-examen i naturvetenskapsämnenas didaktik.

Johanna da Luz

Johanna da Luz är gymnasielektor och undervisar i kemi och biologi på Östra reals gymnasium i Stockholm.

Sara Planting-Bergloo

Sara Planting-Bergloo är förste-lärare i kemi och biologi, hon arbetar vid Globala gymnasiet i Stockholm och är forskarstuderande i naturvetenskapsämnenas didaktik vid Stockholms universitet och koordinator vid STLS.

 

Sara Puck

Sara Puck är gymnasielärare i naturkunskap på Värmdö gymnasium i Stockholm.

Josefin Reimark

Josefin Reimark är lektor i biologi på Kungsholmens gymnasium/Stockholms musikgymnasium.

Per Wennerström

Per Wennerström är lärare i fysik och matematik vid Kungsholmens gymnasium/Stockholms musikgymnasium i Stockholm.

Fredrik Westman

Fredrik Westman är lärare i kemi och matematik vid Kungsholmens gymnasium/Stockholms musikgymnasium i Stockholm.

Jonna Wiblom

Jonna Wiblom är doktorand i naturvetenskapsämnenas didaktik vid institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik på Stockholms universitet.

Downloads

Publicerad

2020-06-17

Referera så här

Björnhammer, S., Andrée, M., Nordling, J., Dudas, C., Freerks, P., Jahdadic, S., … Wiblom, J. (2020). Vad kan elever som kan formulera natur- vetenskapligt undersökningsbara frågor?. Forskning Om Undervisning Och lärande, 8(1), 81–104. https://doi.org/10.61998/forskul.v8i1.27217

Nummer

Sektion

Originalartiklar

Kategorier

Liknande artiklar

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.