Lärarstudenters resonemang om hälsa och miljö inför kommande lärargärning i gymnasieskolan

Författare

  • Christel Persson
  • Ann-Christin Sollerhed

DOI:

https://doi.org/10.61998/forskul.v3i14.27544

Nyckelord:

hälsa, lärarutbildning, meningsfullhet, miljöutbildning, salutogent förhållningssätt, vidgat hälsobegrepp

Abstract

Sjutton lärarstudenter i idrott och hälsa deltog i ett utvecklingsprojekt på lärosätet med syftet att undersöka hur studenternas resonemang i hälsa och miljö utvecklades under de tre månaderna projektet varade. Datainsamlingen bestod av enkäter och fokusgruppsintervjuer. Seminarier med föreläsningar och diskussioner samt ett studiebesök vid ett Science center utgjorde aktiviteter i projektet. Studenterna uttryckte sina kunskapsbrister och kritiserade undervisningen de genomgått i hållbar utveckling i ungdomsskolan och lärarutbildningen, och menade att den oftast handlat om sopsortering. De kopplade efterhand samman människors hårdutnyttjande av skog och mark med försämring av människans livsvillkor och hälsa. Merparten av studenterna vidgade perspektivet, från ett egocentriskt till ett biocentriskt synsätt. Studenterna sade sig under studien utveckla ett personligt engagemang för hälsa och miljö.

Student teachers' reasoning about health and environment in their future profession at upper secondary school

Seventeen student teachers in physical education participated in a project at the University. This article's purpose is to present the students' reasoning in health and environment developed during the three months the project lasted. Data collection consisted of questionnaires and focus group interviews. Seminars with lectures and discussions and a field trip to a science center comprised of activities in the project. The students expressed their lack of knowledge and criticized the education they have been involved in according to education in sustainable development, in schools and teacher training. They also argued that the training mostly focused on sorting trash for recycling. During the project the students linked together fierce exploitation of forest and land with worsening human living conditions and health. Most of the students broadened the perspective from an egocentric to a biocentric approach. The students expressed that they developed a personal commitment to health and the environment during the project.

Författarbiografier

Christel Persson

Christel Persson är universitetslektor i naturvetenskapernas didaktik med särskild inriktning mot ämnesintegrerat lärande vid Högskolan i Kristianstad och docent i naturvetenskapernas didaktik med inriktning mot hållbar utveckling vid Åbo Akademi, Vasa.

Ann-Christin Sollerhed

Ann-Christin Sollerhed är universitetslektor i folkhälsovetenskap med inriktning mot idrott och hälsa vid Högskolan i Kristianstad.

Downloads

Publicerad

2015-02-28

Referera så här

Persson, C., & Sollerhed, A.-C. (2015). Lärarstudenters resonemang om hälsa och miljö inför kommande lärargärning i gymnasieskolan. Forskning Om Undervisning Och lärande, 3(14), 41–61. https://doi.org/10.61998/forskul.v3i14.27544

Nummer

Sektion

Originalartiklar