Att introducera likhetstecken i ett algebraiskt sammanhang för elever i årskurs 1

Författare

  • Inger Eriksson
  • Marianne Adolfsson Boman
  • Anders Jansson
  • Mona Hverven
  • Torbjörn Tambour

DOI:

https://doi.org/10.61998/forskul.v1i10.27607

Abstract

Artikeln bygger på data från ett undervisningsexperiment i syfte att introducera algebra i nybörjarundervisningen, för 6-7 åringar. Man ville pröva utformningen av en nybörjarundervisning som skulle ge eleverna möjlighet att utforska innebörden i symboler och matematiska principer innan de börjar arbeta med siffror. Syftet med den här artikeln är dels att beskriva de uppgifter som utformades och prövades och dels att ge några exempel på indikationer på en framväxande förmåga att föra algebraiska resonemang.

Författarbiografier

Inger Eriksson

Inger Eriksson är professor i pedagogik med inriktning mot lärande och läroplansteori vid Stockholms universitet.

Marianne Adolfsson Boman

Marianne Adolfsson Boman är låg och mellanstadielärare på Skärsätra skola Lidingö.

Anders Jansson

Anders Jansson är universitetslektor i mediepedgogik vid Stockholms universitet.

Mona Hverven

Mona Hverven är universitetsadjunkt i matematikämnets didaktik vid Stockholms universitet

Torbjörn Tambour

Torbjörn Tambour är universitetslektor i matematik och matematikämnets didaktik vid Stockholms universitet.

Downloads

Publicerad

2013-05-10

Referera så här

Eriksson, I., Adolfsson Boman, M., Jansson, A., Hverven, M., & Tambour, T. (2013). Att introducera likhetstecken i ett algebraiskt sammanhang för elever i årskurs 1. Forskning Om Undervisning Och lärande, 1(10), 29–49. https://doi.org/10.61998/forskul.v1i10.27607

Nummer

Sektion

Originalartiklar

Kategorier