Att leda med en berättelse
Narrativitet och identitet i Första Korinthierbrevet
DOI:
https://doi.org/10.58412/hyb.v3i4.40300Nyckelord:
berättelse, ledarskap, Hays, Första KorinthierbrevetAbstract
Det är ett känt faktum att Paulus i sina brev ofta refererar till berättelsen om Israel som Guds folk. Detta har även uppmärksammats när det gäller Första Korinthierbrevet, inte minst av Richard B. Hays som velat visa på hur Paulus formar sina läsare identitet och självförståelse genom att sätta dem i Israels berättelse. Denna artikel syftar till att utveckla och fördjupa Hays tidigare analys, dels genom att tydligare underbygga identitetsformationsprocessen i Första Korinthierbrevet med sociologiska teorier om identitet och narrativitet, dels genom att visa på att Paulus användning av Israels berättelse är mer omfattande än vad Hays tidigare hävdat. Mer specifikt argumenterar jag i artikeln för att Israels berättelse i Första Korinthierbrevet består av följande sju grundelement: utkorelse, uttåg, ökenvandring, förbund och lag, land och tempel, profetisk tillrättavisning och exil samt en slutlig, eskatologisk upprättelse genom den messianske befriaren. Det är med denna berättelse som Paulus vill forma de primärt icke-judiska adressaternas identitet och självförståelse i Korinth.
Referenser
Greger Andersson, ”Att tala om kristen tro i termer av en berättelse”, i Barmhärtighetens gemenskap: Festskrift för Roland Spjuth, redigerad av Carl-Magnus Carlstein et al. (Malmö: Spricka, 2021), 193–209.
Daniel Bar-Tal, ”Group Beliefs as An Expression of Social Identity”, i Social Identity: International Perspectives, redigerad av Stephen Worchel et al. (London: Sage, 1998), 93–113. DOI: https://doi.org/10.4135/9781446279205.n7
Daniel Bar-Tal, Shared Beliefs in a Society: Social Psychological Analysis (London: Sage, 2000). DOI: https://doi.org/10.4135/9781452204697
Richard Bauckham, God Crucified: Monotheism and Christology in the New Testament (Carlisle: Paternoster, 1998).
G. K. Beale, The Temple and the Church’s Mission: A Biblical Theology of the Dwelling Place of God (New Studies in Biblical Theology, 17; Downers Grove: IVP Academic, 2004).
C. A. Evans och J. A. Sanders, Early Christians Interpretation of the Scripture of Israel (Sheffield: Sheffield Academic, 1997).
C. A. Evans och J. A. Sanders, The Function of Scripture in Early Jewish Christian Tradition (Bloomsbury Publishing, 1998).
Gordon D. Fee, The First Epistle to the Corinthians (NICNT; Grand Rapids: Eerdmans, 1987).
Jospeh A. Fitzmyer, First Corinthians (AB; Yale: Yale University Press, 2008), 30–35.
David E. Garland, 1 Corinthians (BECNT; Grand Rapids: Baker Academic, 2003).
Peter Harland, Dynamics of Identity in the World of Early Christians: Associations, Judeans and Cultural Minorities (New York: T&T Clark, 2009).
Richard B. Hays, Echoes of Scripture in the Letters Paul (New Haven: Yale University Press, 1989).
Richard B. Hays, First Corinthians (Interpretation; Louisville: John Knox, 1997).
Richard B. Hays, ”The Conversion of Imagination: Scripture and Eschatology in 1 Corinth-ians”, NTS 45 (1999), 391–412. DOI: https://doi.org/10.1017/S0028688598003919
Richard B. Hays, ”Is Paul’s Gospel Narratable”, JSNT 27/2 (2004), 217–239. DOI: https://doi.org/10.1177/0142064X0402700205
Richard B. Hays, The Conversion of Imagination: Paul as Interpreter of Israel’s Scripture (Grand Rapids: Eerdmans, 2005), 1–24.
Christoph Heilig, Paul the Storyteller: A Narrato-logical Approach (Grand Rapids: Eerdmans, 2024), 1–54.
Larry W. Hurtado, Lord Jesus Christ: Devotion to Jesus in Earliest Christianity (Grand Rapids: Eerdmans, 2003). DOI: https://doi.org/10.5040/bci-003q
Richard Jenkins, Social Identity (London: Routledge, 2004). DOI: https://doi.org/10.4324/9780203463352
Bruce W. Longenecker, red., Narrative Dynamics in Paul: A Critical Assessment (Louisville: Westminster John Knox, 2002).
Bruce W. Longenecker, idem, ”The Narrative Approach to Paul: An Early Retrospective”, Catholic Biblical Review 1/1 (2002), 8–111. DOI: https://doi.org/10.1177/1476993X0200100105
Bruce J. Malina, The New Testament World: Insights from Cultural Anthropology (Louisville: Westminster John Knox, 2001).
A. D. H. Mayes, Deuteronomy (NCBC; Grand Rapids: Eerdmans, 1979).
Anthony D. Smith, The Ethnic Revival (Cambridge: Cambridge UP, 1981), 154.
Margaret R. Somers, ”The Narrative Constitution of Identity: A Relational and Network Approach”, Theory and Society 23/5 (1994), 605¬–649. DOI: https://doi.org/10.1007/BF00992905
Christopher D. Stanley, Paul and Scripture: Extending the Conversation (Atlanta: SBL, 2012). DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctt32bzfp
Réka Szilárdi, ”Social Identity and Narrative Perspectives”, Acta Cultura et Paedagogicae 1 (2023), 87–99. DOI: https://doi.org/10.15170/ACEP.2023.01.06
Henri Tajfel, red., Social Identity and Intergroup Relations (Cambridge: Cambridge University Press, 1982). DOI: https://doi.org/10.1146/annurev.ps.33.020182.000245
Mikael Tellbe, Paul between Synagogue and State: Christians, Jews, and Civic Authorities in 1 Thessalonians, Romans, and Philippians (ConBNT, 34; Stockholm: Almqvist & Wiksell International, 2001).
Mikael Tellbe, Christ-Believers in Ephesus: A Textual Analysis of Early Christian Identity Formation in a Local Perspective (WUNT I, 242; Tübingen: Mohr Siebeck, 2009). DOI: https://doi.org/10.1628/978-3-16-151531-6
Mikael Tellbe, Korsmärkt gemenskap: Första Korinthierbrevet (NTB; Örebro: Libris, 2011).
John C. Turner, ”Some Current Issues in Research on Social Identity and Self-Categorization Theories”, i Social Identity: Context, Commitment, Content, redigerad av Naomi Ellemers, Russell Spears och Bertjan Doosje (Oxford: Blackwell, 1999), 6–34.
Ben Witherington, Paul’s Narrative Thought World: The Tapestry of Tragedy and Triumph (Westminster: John Knox, 1994).
N. T. Wright, ”How Can the Bible Be Authoritative?”, Vox Evangelica, 21 (1991), 7–32.
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2025 Mikael Tellbe

Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-IckeKommersiell-DelaLika 4.0 Internationell Licens.
