Jesus och svärdshugget (Luk 22:47–53)

Om utmaningen att tolka Jesus förebildlighet

Författare

DOI:

https://doi.org/10.58412/hyb.v3i4.41944

Nyckelord:

Lukasevangeliet, Förebild, Luk 22:47–53, Berättande, Relevansteorin

Abstract

I den här artikeln diskuteras ett tolkningsproblem i evangelieberättelsen om Jesus och svärdshugget (Luk 22:47–53). Framställs Jesus som en förebild när han svarar på lärjungarnas fråga om svärdet och helar den skada som slaget orsakar? Denna fråga är spännande för den som är intresserad av Lukas etik. Men den har också visat sig svår att besvara. I stället för att främst fastställa den rimligaste tolkningen undersöker artikeln vad förebildlighet är, varför den kan vara svårtolkad, och hur läsare kan diskutera olika tolkningars rimlighet med hjälp av distinktioner från forskning om berättande och kommunikation. Syftet är att visa varför förebildlighet kan vara svårtolkad och hur läsare kan diskutera rimligheten i olika tolkningar. Frågan är relevant eftersom Lukas berättande både skapar särskilda förutsättningar för att uppmana till imitation och gör denna förebildlighet tvetydig. Dessutom förvärrar bibelforskningen tolkningsproblemet genom att sällan synliggöra, och ibland sammanblanda, nödvändiga distinktioner för en klar diskussion.

Referenser

Greger Andersson, Untamable Texts: Literary Studies and Narrative Theory in the Books of Samuel (LHBOTS, 514; London: T&T Clark, 2009).

Greger Andersson, ”Is There a Narrative Method of Text Analysis and Interpretation?”, i Disputable Core Concepts of Narrative Theory, redigerad av Göran Rossholm och Christer Johansson (Bern: Peter Lang, 2012), 279–305.

Greger Andersson, ”Narrating Selves and the Literary in the Bible”, Partial Answers 17/1 (2019), 87–105. DOI: https://doi.org/10.1353/pan.2019.0005

Greger Andersson, ”The Narrator in Biblical Narratives”, i Optional-Narrator Theory: Principles, Perspectives, Proposals, redigerad av Patron Sylvie (Lincoln: University of Nebraska Press, 2021), 150–165. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv1bjc3pq.12

Brian E. Beck, ”’Imitatio Christi’ and the Lucan Passion Narrative”, i Suffering and Martyrdom in the New Testament: Studies Presented to G. M. Styler by the Cambridge New Testament Seminar, redigerad av William Horbury och Brian McNeil (Cambridge: Cambridge University Press, 1981), 45–47. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511659591.004

Cornelis Bennema, Imitation in Early Christianity: Mimesis and Religious-Ethical Formation (Grand Rapids: Eerdmans, 2025).

Helen K. Bond, The First Biography of Jesus: Genre and Meaning in Mark’s Gospel (Grand Rapids: Eerdmans, 2020).

François Bovon, Luke the Theologian (2nd rev. ed.; Waco: Baylor University Press, 2006).

François Bovon, Luke 3: A Commentary on the Gospel of Luke 19:28–24:53 (Hermeneia; Minneapolis: Fortress, 2012).

Richard A. Burridge, What are the Gospels? A Comparison with Graeco-Roman Biography (2:a utg.; Grand Rapids: Eerdmans, 2004).

Richard A. Burridge, Imitating Jesus: An Inclusive Approach to New Testament Ethics (Grand Rapids: Eerdmans, 2007).

John T. Carroll, Luke: A Commentary (NTL; Louisville: Westminster John Knox, 2012).

Robyn Carston, Thoughts and Utterances: The Pragmatics of Explicit Communication (Oxford: Blackwell, 2002). DOI: https://doi.org/10.1002/9780470754603

Richard J. Cassidy, Jesus, Politics, and Society: A Study of Luke’s Gospel (Maryknoll: Orbis Books, 1978).

Michel R. Desjardins, Peace, Violence, and the New Testament (BibSem, 46; Sheffield: Sheffield Academic, 1997).

Timothy E. Duff, Plutarch’s Lives: Exploring Virtue and Vice (Oxford: Oxford University Press, 1999).

Nathan Eubank, ”Bakhtin and Lukan Politics: A Carnivalesque Reading of the Last Supper in the Third Gospel”, JGRChJ 4 (2007), 38–40.

Joseph A. Fitzmyer, The Gospel According to Luke: Introduction, Translation, and Notes (2nd ed., AB, 28; 2 vols.; Garden City: Doubleday, 1981–1985). DOI: https://doi.org/10.5040/9780300261653

Joel B. Green, The Theology of the Gospel of Luke (NTT; Cambridge: Cambridge University Press, 1995). DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781139166683

Joel B. Green, The Gospel of Luke (NICNT; Grand Rapids: Eerdmans, 1997). DOI: https://doi.org/10.5040/bci-000t

Richard B. Hays, Echoes of Scripture in the Gospels (Waco: Baylor University Press, 2016).

J. Massyngbaerde Ford, My Enemy is My Guest: Jesus and Violence in Luke (Maryknoll: Orbis Books, 1984).

Tomas Hägg, The Art of Biography in Antiquity (Cambridge: Cambridge University Press, 2012). DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781139061322

Daniel Marguerat, The First Christian Historian: Writing the ”Acts of the Apostles” (över. Ken McKinney, et al.; SNTSMS, 121; New York: Cambridge University Press, 2002). DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511488061

Frank J. Matera, New Testament Ethics: The Legacies of Jesus and Paul (Louisville: Westminster John Knox, 1996).

David L. Matson, ”Pacifist Jesus? The (Mis)Translation of ἐᾶτε ἕως τούτου in Luke 22:51”, JBL 134 (2015), 157–176. DOI: https://doi.org/10.1353/jbl.2015.0010

Teresa Morgan, ”Not the Whole Story? Moralizing Biography and Imitatio Christi”, i Fame and Infamy: Essays on Characterization in Greek and Roman Biography and Historiography, redigerad av Rhiannon Ash, et al. (Oxford: Oxford University Press, 2015), 353–366. DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199662326.003.0024

Jerome H. Neyrey, The Passion According to Luke: A Redaction Study of Luke’s Soteriology, Theological Inquiries (New York: Paulist, 1985).

John Nolland, Luke (WBC, 35; Dallas: Word Books, 1989).

Todd C. Penner, In Praise of Christian Origins: Stephen and the Hellenists in Lukan Apologetic Historiography (ESEC; New York: T&T Clark International, 2004).

James Phelan, Somebody Telling Somebody Else: A Rhetorical Poetics of Narrative (Columbus: The Ohio State University Press, 2017). DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv15rt209

Gerald Prince, A Dictionary of Narratology (2nd ed.; Lincoln: University of Nebraska Press, 2003).

Andrew Remington Rillera, Lamb of the Free: Recovering the Varied Sacrificial Understandings of Jesus’s Death (Eugene: Cascade, 2024).

C. Kavin Rowe, Early Narrative Christology: The Lord in the Gospel of Luke (BZNW, 139; Berlin: de Gruyter, 2006). DOI: https://doi.org/10.1515/9783110921878

Eben Scheffler, ”Compassionate Action: Living according to Luke’s Gospel”, i Identity, Ethics, and Ethos in the New Testament (BZNW, 141; Berlin: de Gruyter, 2006), 95–96.

Donald Senior, The Passion of Jesus in the Gospel of Luke (Collegeville: Liturgical, 1992).

Thomas C. Scott-Phillips, Speaking Our Minds: Why Human Communication Is Different, and How Language Evolved to Make it Special (Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2015).

Lars-Åke Skalin, Karaktär och perspektiv: Att tolka litterära gestalter i det mimetiska språkspelet (AUUHL, 17; Stockholm: Almqvist & Wiksell International, 1991).

Dan Sperber och Deirdre Wilson, Relevance: Communication and Cognition (Oxford: Blackwell, 1995).

Meir Sternberg, The Poetics of Biblical Narrative: Ideological Literature and the Drama of Reading (Indiana Literary Biblical Series; Bloomington: Indiana University Press, 1985).

Robert C. Tannehill, The Narrative Unity of Luke-Acts: A Literary Interpretation, Volume 1 (Philadelphia: Fortress, 1986–1990).

Robert C. Tannehill, Luke (ANTC; Nashville: Abingdon, 1996).

Koen de Temmerman, red., The Oxford Handbook of Ancient Biography (Oxford: Oxford University Press, 2020). DOI: https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780198703013.001.0001

Christoph Unger, Genre, Relevance and Global Coherence: The Pragmatics of Discourse Type (Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2006). DOI: https://doi.org/10.1057/9780230288201

Richard Walsh, The Rhetoric of Fictionality: Narrative Theory and the Idea of Fiction (Columbus: Ohio State University Press, 2007).

Deirdre Wilson, ”Relevance and the Interpretation of Literary Works”, UCL Working Papers in Linguistics 23 (2011), 69–80.

Michael Wolter, The Gospel According to Luke, Volume 2 (BMSEC; Texas: Baylor University Press, 2016–2017).

Omslagsbild Artiklar

Downloads

Publicerad

2025-10-29

Referera så här

Carlstein, C.-M. (2025). Jesus och svärdshugget (Luk 22:47–53): Om utmaningen att tolka Jesus förebildlighet. HYBRID – Mellan Akademi, Kyrka & Samhälle, 3(4), 187–220. https://doi.org/10.58412/hyb.v3i4.41944

Liknande artiklar

1 2 3 4 > >> 

Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.