Stöttningsinteraktion: Undervisningssituationens scaffolding?

Författare

  • Karin Forsling Filosofie doktor, universitetslektor
  • Catharina Tjernberg Filosofie doktor, universitetslektor

DOI:

https://doi.org/10.69826/kapet2023.22417

Nyckelord:

scaffolding, stöttningsinteraktion, designteori, transformationskompetens, literacy

Abstract

I den här artikeln prövas ett nytt svenskt begrepp för engelskans scaffolding, nämligen stöttningsinteraktion. Syftet är att med hjälp av en adekvat svensk benämning skapa en gemensam förståelse av ett komplext begrepp och därigenom vidga förståelsen för dess användning i undervisningssammanhang. Designorienterade teorier lyfts in för att stödja vårt prövande. Dessa teorier belyser ytterligare en viktig interaktion, nämligen den mellan elev, lärare och artefakt. Utifrån designteoriernas syn på lärande, som omfattar interaktion, utmaning, kollektiv aktivitet och internalisering, menar vi att själva innebörden av begreppet scaffolding kan beskrivas. I artikeln framställs stöttningsinteraktion som en interaktiv handling i en social kontext, där elever ges möjligheter att utveckla sina kunskaper och förmågor genom utmaning och stöttning inom den närmsta utvecklingszonen. Stöttningsinteraktionen omfattar utöver en medveten planering (design) och iscensättning ett aktivt förhållningssätt. Denna interaktion, mellan lärare-elev-kamrater-artefakter ger eleven möjlighet att förstå, internalisera och befästa nya kunskaper i kollektiva lärsituationer.

Downloads

Publicerad

2023-03-23

Referera så här

Forsling, K., & Tjernberg, C. (2023). Stöttningsinteraktion: Undervisningssituationens scaffolding?. Kapet, 19(1), 1–12. https://doi.org/10.69826/kapet2023.22417

Nummer

Sektion

Övrigt