Redo för digitalisering?

En studie om hur blivande förskollärare uppfattar sina möjligheter att arbeta med digitaliseringsuppdraget

Författare

  • Edina Begovic Förskollärare
  • Jennifer Gustafsson Förskollärare
  • Ann-Britt Enochsson Professor i pedagogiskt arbete

DOI:

https://doi.org/10.69826/kapet2022.22423

Nyckelord:

adekvat digital kompetens, digitalisering, professionsutveckling, blivande förskollärare

Abstract

Denna studie syftar till att bidra med kunskap om i vilken utsträckning blivande förskollärare känner sig redo att arbeta med förskolans digitaliseringsarbete efter avslutad förskollärarutbildning. Deltagare i studien är förskollärarstudenter i slutet av förskollärarutbildningen. I studien undersöks i vilken utsträckning förskollärarstudenterna har haft möjlighet att ta del av någon form av undervisning om hur de skulle kunna arbeta med förskolans digitalisering under sin utbildning. En digital enkät med både förkodade och öppna frågor användes. Resultatet visar att de blivande förskollärarna själva upplever att de har goda kunskaper och kompetenser om för-skolans digitaliseringsuppdrag, och att de känner sig redo att arbeta med detta efter avklarad förskollärarutbildning. Samtidigt uppger majoriteten av respondenterna att de inte vet vad be-greppet adekvat digital kompetens handlar om, trots att det är vad de enligt läroplanen förväntas arbeta med. Artikeln diskuterar hur de blivande förskollärarna ska kunna lyckas med sitt uppdrag utifrån dessa förutsättningar.

Downloads

Publicerad

2022-03-14

Referera så här

Begovic, E., Gustafsson, J., & Enochsson, A.-B. (2022). Redo för digitalisering? En studie om hur blivande förskollärare uppfattar sina möjligheter att arbeta med digitaliseringsuppdraget. Kapet, 18(1), 1–25. https://doi.org/10.69826/kapet2022.22423

Nummer

Sektion

Originalartiklar