Redo för digitalisering?
En studie om hur blivande förskollärare uppfattar sina möjligheter att arbeta med digitaliseringsuppdraget
DOI:
https://doi.org/10.69826/kapet2022.22423Nyckelord:
adekvat digital kompetens, digitalisering, professionsutveckling, blivande förskollärareAbstract
Denna studie syftar till att bidra med kunskap om i vilken utsträckning blivande förskollärare känner sig redo att arbeta med förskolans digitaliseringsarbete efter avslutad förskollärarutbildning. Deltagare i studien är förskollärarstudenter i slutet av förskollärarutbildningen. I studien undersöks i vilken utsträckning förskollärarstudenterna har haft möjlighet att ta del av någon form av undervisning om hur de skulle kunna arbeta med förskolans digitalisering under sin utbildning. En digital enkät med både förkodade och öppna frågor användes. Resultatet visar att de blivande förskollärarna själva upplever att de har goda kunskaper och kompetenser om för-skolans digitaliseringsuppdrag, och att de känner sig redo att arbeta med detta efter avklarad förskollärarutbildning. Samtidigt uppger majoriteten av respondenterna att de inte vet vad be-greppet adekvat digital kompetens handlar om, trots att det är vad de enligt läroplanen förväntas arbeta med. Artikeln diskuterar hur de blivande förskollärarna ska kunna lyckas med sitt uppdrag utifrån dessa förutsättningar.
Downloads
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Licens
Författare till innehåll publicerat i KAPET behåller upphovsrätten till sina verk.