Ledarskap i förändring och behov av ett ansvarsfullt ledarskap som begrepp för framtidens förskola

Författare

  • Ebba Hildén Karlstads universitet
  • Annica Löfdahl Hultman Karlstads universitet

DOI:

https://doi.org/10.69826/kapet2023.22534

Nyckelord:

Förskola, förskollärare, professionalism, ansvarsfullt ledarskap

Abstract

I svensk förskola är endast 40% av de som arbetar utbildade förskollärare, vilket i praktiken innebär att undervisning till stor del genomförs av barnskötare (eller annan pedagogisk personal). I förskolans styrdokument anges att det är förskolläraren som ska ansvara för undervisningen. Om barnskötare genomför undervisningen ska detta ske under ledning av förskollärare. I artikeln undersöks hur förskollärare beskriver sitt ledarskap över barnskötares undervisning. Analysen har genomförts med stöd i teorier om lärares professionalism som ansvarsfull eller som redovisningsskyldig. Resultaten visar på flera spänningsfält mellan dessa logiker, där förskollärares ledarskap över barnskötares undervisning både förhåller sig till ett professionellt ansvar och en redovisningsskyldighet, men där redovisningsskyldigheten tenderar att överväga. Resultaten diskuteras utifrån möjligheten att etablera ett nytt ledarskapsbegrepp i förskolan: ansvarsfullt ledarskap.

Författarbiografier

Ebba Hildén, Karlstads universitet

Ebba Hildén är Filosofie dr/adjunkt vid Karlstads universitet.

Annica Löfdahl Hultman, Karlstads universitet

Annica Löfdahl Hultman är Professor vid Karlstads universitet.

Downloads

Publicerad

2023-04-12

Referera så här

Hildén, E., & Hultman, A. L. (2023). Ledarskap i förändring och behov av ett ansvarsfullt ledarskap som begrepp för framtidens förskola. Kapet, 19(1), 1–17. https://doi.org/10.69826/kapet2023.22534

Nummer

Sektion

Originalartiklar