Att utbilda till anställningsbara industriarbetare: Industrilärares berättade erfarenheter om yrkesdidaktik
DOI:
https://doi.org/10.69826/kapet2024.25573Nyckelord:
yrkesdidaktik, yrkesundervisning, yrkeslärande, industrilärare, berättelseforskningAbstract
Industrilärares berättade erfarenheter om undervisning av och möte med elever på svenska yrkesgymnasieskolor står i centrum för denna studie. Studien har berättelseforskning som teoretisk och metodologisk utgångspunkt och undersöker de olika teman som framträder ur lärarnas berättelser om begreppet yrkesdidaktik. Centralt i berättelseforskningen är grundantagandet att berättelser konstrueras tillsammans med och i relation till andra människor. Artikeln visar att ur industrilärarnas berättelser framträder tio teman om yrkesdidaktik. Den gemensamma nämnaren i dessa teman är begreppet yrke. Det är relaterat till anställningsbarhet som industriarbetare och har betydelse för industrilärares yrkesundervisning och yrkeslärande. Yrkesdidaktiken och dess ingående teman diskuteras i relation till verkstadsmiljö (mästar-lärlingstradition) och skolmiljö. Slutsatsen är att yrkesdidaktik kan beskrivas som yrkesundervisning och yrkeslärande med allt vad det innebär av yrkesskickligheter och tillvägagångssätt för att fostra en elev till yrkesutövare inom ett yrke för en arbetsmarknad som kontinuerligt, i takt med teknikutveckling och samhällsförändring, förändras.
Downloads
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Licens
Det här verket är licensierat under en Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell-licens.
Författare till innehåll publicerat i KAPET behåller upphovsrätten till sina verk.