Bedömningsinstrument för barn inom området sömn

Vilka instrument kan användas för bedömning av beteenden, vanor och rutiner?

Författare

DOI:

https://doi.org/10.59526/soh.14.51388

Nyckelord:

Arbetsterapi, Bedömningsinstrument, Litteraturöversikt, Sömnhygien, Sömnhälsa, Sömnproblem, Ungdomar

Abstract

Sömnrelaterade problem och bristande sömnhygien är vanligt bland barn och ungdomar. Ibland är problemen så stora att kontakt tas med vården. De bedömningsinstrument som finns tillgängliga för att bedöma barns sömn varierar i vilka domäner av barns sömnhälsa som täcks in. Syftet med denna studie var att beskriva bedömningsinstrument för barn och ungdomar i skolåldern som inkluderar sömnproblem relaterat till beteenden, vanor och rutiner. En systematisk litteraturöversikt i form av en umbrella review resulterade i tre stycken översiktsartiklar, varav fyra bedömningsinstrument förekom i minst två (en selektion för att skapa en överblick men ändå begränsa antalet). Av de fyra instrumenten var två översatta till svenska: Sömnvanor hos barn (eng. Children’s Sleep Habits Questionnaire (CSHQ)) och Sömn, TV och datorvanor hos barn (eng. Sleep and Lifestyle Questionnaire (SLQ)); och två fanns endast på engelska: Children’s Report of Sleep Patterns (CRSP) och Adolescent Sleep Hygien Scale (ASHS). Bedömningsinstrument för barns och ungdomars sömn är viktiga för att identifiera sömnproblem och förstå påverkningsfaktorer. Områden som lyfts särskilt i de inkluderade instrumenten är sömnvanor/livsstilsfaktorer, sömnmönster och sömnhygien. Mer forskning behövs, och översättning eller utvecklandet av nya instrument anpassade till svensk kontext ses som ytterst relevant.

Författarbiografier

Maria Lönn, Akademin för hälsa och välfärd, Högskolan i Halmstad. Psykiarti Halland, Region Halland, Halmstad.

1Akademin för hälsa och välfärd, Högskolan i Halmstad.

2Psykiatri Halland, Region Halland, Halmstad.

Ellen Odéus, Institutionen för neruovetenskap och fysiologi, Göteborgs Universitet

³Institutionen för neruovetenskap och fysiologi, Göteborgs Universitet

⁴Drottning Silvias barnsjukhus, Västra Götalandsregionen, Göteborg

Referenser

Agostini, A., & Centofanti, S. (2021). Normal sleep in children and adolescence. Child and Adolescent Psychiatric Clinics of North America, 30(1), 1–14. https://doi.org/10.1016/j.chc.2020.08.011 DOI: https://doi.org/10.1016/j.chc.2020.08.011

Aromataris E., Fernandez R., Godfrey C., Holly C., Kahlil H., Tungpunkom P. (2015). Summarizing systematic reviews: methodological development, conduct and reporting of an Umbrella review approach. International Journal of Evidence Based Healthcare, 13(3), 132-40. https://doi.org/10.1097/XEB.0000000000000055 DOI: https://doi.org/10.1097/XEB.0000000000000055

Bartel, K., Scheeren, R., & Gradisar, M. (2019). Altering adolescents’ pre-bedtime phone use to achieve better sleep health. Health Communication, 34, 456–462. https://doi.org/10.1080/10410236.2017.1422099 DOI: https://doi.org/10.1080/10410236.2017.1422099

Browning, J., Ludwig, R., Eakman, A., Sanders, M., Faulkner, S., Enam, N., van der Veen, R. D., Latella, D., Poole, C. W., Bendixen, R. M., & Hartman, A. G. (2024). Restful rehabilitation: Sleep’s essential role in occupational therapy education, intervention, and research. American Journal of Occupational Therapy, 78(6), 7806347020. https://doi.org/10.5014/ajot.2024.050915 DOI: https://doi.org/10.5014/ajot.2024.050915

Buysse, D. J. (2014). Sleep health: Can we define it? Does it matter? Sleep, 37(1), 9–17. https://doi.org/10.5665/sleep.3298 DOI: https://doi.org/10.5665/sleep.3298

Carskadon, M. A. (2011). Sleep in adolescents: The perfect storm. Pediatric Clinics of North America, 58(3), 637–647. https://doi.org/10.1016/j.pcl.2011.03.003 DOI: https://doi.org/10.1016/j.pcl.2011.03.003

Ebben, M. R., & Spielman, A. J. (2009). Non-pharmacological treatments for insomnia. Journal of Behavioral Medicine, 32(3), 244–254. https://doi.org/10.1007/s10865-008-9198-8 DOI: https://doi.org/10.1007/s10865-008-9198-8

Epley, E., Wolske, J., Mirza, M., & Fischer, G. (2021). Habits and health promotion in occupational therapy: A scoping review. Annals of International Occupational Therapy, 4. https://doi.org/10.3928/24761222-20210921-04 DOI: https://doi.org/10.3928/24761222-20210921-04

Faulkner, S. (2022). Sleep and occupational performance are inseparable: Why occupational therapy practice and research should consider sleep and circadian rhythm. British Journal of Occupational Therapy, 85(5), 305–307. https://doi.org/10.1177/03080226221089846 DOI: https://doi.org/10.1177/03080226221089846

Fritz, H., Hu, Y. L., Gahman, K., Almacen, C., & Ottolini, J. (2020). Intervention to modify habits: A scoping review. OTJR: Occupation, Participation and Health, 40(2), 99–112. https://doi.org/10.1177/1539449219876877 DOI: https://doi.org/10.1177/1539449219876877

Garmy, P., Nyberg, P., & Jakobsson, U. (2012). Sleep and television and computer habits of Swedish school-age children. Journal of School Nursing, 28(6), 469–476. https://doi.org/10.1177/1059840512444133 DOI: https://doi.org/10.1177/1059840512444133

Hedin, G., Norell-Clarke, A., Hagell, P., Tønnesen, H., Westergren, A., & Garmy, P. (2020). Facilitators and barriers for a good night’s sleep among adolescents. Frontiers in Neuroscience, 14, Article 92. https://doi.org/10.3389/fnins.2020.00092 DOI: https://doi.org/10.3389/fnins.2020.00092

Hena, M., & Garmy, P. (2020). Social jetlag and its association with screen time and nighttime texting among adolescents in Sweden: A cross-sectional study. Frontiers in Neuroscience, 14, Article 122. https://doi.org/10.3389/fnins.2020.00122 DOI: https://doi.org/10.3389/fnins.2020.00122

Inhulsen, M. M. R., van Stralen, M. M., Terwee, C. B., Ujcic-Voortman, J. K., Seidell, J. C., & Busch, V. (2022). Measuring sleep health in primary school-aged children: A systematic review of instruments and their content validity. Sleep, 45(11), zsac215. https://doi.org/10.1093/sleep/zsac215 DOI: https://doi.org/10.1093/sleep/zsac215

Ji, X., & Liu, J. (2016). Subjective sleep measures for adolescents: A systematic review. Child: Care, Health and Development, 42(6), 825–839. https://doi.org/10.1111/cch.12376 DOI: https://doi.org/10.1111/cch.12376

Larsson, I., Svedberg, P., Nygren, J. M., & Malmborg, J. S. (2024). Validity and reliability of the Swedish version of the Children’s Sleep Habits Questionnaire (CSHQ-SWE). BMC Pediatrics, 24(1), Article 378. https://doi.org/10.1186/s12887-024-04859-z DOI: https://doi.org/10.1186/s12887-024-04859-z

LeBourgeois, M. K., Giannotti, F., Cortesi, F., Wolfson, A. R., & Harsh, J. (2005). The relationship between reported sleep quality and sleep hygiene in Italian and American adolescents. Pediatrics, 115(1 Suppl), 257–265. https://doi.org/10.1542/peds.2004-0815H DOI: https://doi.org/10.1542/peds.2004-0815H

Lim, D. C., Najafi, A., Afifi, L., Bassetti, C., Buysse, D. J., Han, F., Högl, B., Melaku, Y. A., Morin, C. M., Pack, A. I., Poyares, D., Somers, V. K., Eastwood, P. R., Zee, P. C., Jackson, C. L., & World Sleep Society Global Sleep Health Taskforce. (2023). The need to promote sleep health in public health agendas across the globe. The Lancet Public Health, 8(10), e820–e826. https://doi.org/10.1016/S2468-2667(23)00182-2 DOI: https://doi.org/10.1016/S2468-2667(23)00182-2

Lollies, F., Schnatschmidt, M., Bihlmeier, I., Genuneit, J., In-Albnon, T., Holtmann, M., Legenbauer, T., & Schlarb, A. A. (2022). Associations of sleep and emotion regulation processes in childhood and adolescence – A systematic review, report of methodological challenges and future directions. Sleep Science, 15(4), 490–514. https://doi.org/10.5935/1984-0063.20220082 DOI: https://doi.org/10.5935/1984-0063.20220082

Liu, J., Ji, X., Rovit, E., Pitt, S., & Lipman, T. (2022). Childhood sleep: Assessments, risk factors, and potential mechanisms. World Journal of Pediatrics, 20(2), 105–112. https://doi.org/10.1007/s12519-022-00628-z DOI: https://doi.org/10.1007/s12519-022-00628-z

Ludwig, R., Eakman, A., Bath-Scheel, C., & Siengsukon, C. (2022). How occupational therapists assess and address the occupational domain of sleep: A survey study. American Journal of Occupational Therapy, 76(6). https://doi.org/10.5014/ajot.2022.049379 DOI: https://doi.org/10.5014/ajot.2022.049379

Lönn, M., & Odéus, E. (2025). Outcome measures in evaluation of weighted blankets: A scoping review. Occupational Therapy International, 19, 3663534. https://doi.org/10.1155/oti/3663534 DOI: https://doi.org/10.1155/oti/3663534

Meltzer, L. J., Williamson, A. A., & Mindell, J. A. (2021). Pediatric sleep health: It matters, and so does how we define it. Sleep Medicine Reviews, 57, 101425. https://doi.org/10.1016/j.smrv.2021.101425 DOI: https://doi.org/10.1016/j.smrv.2021.101425

Meltzer, L. J., Avis, K. T., Biggs, S., Reynolds, A. C., Crabtree, V. M., & Bevans, K. B. (2013). The Children's Report of Sleep Patterns (CRSP): A self-report measure of sleep for school-aged children. Journal of Clinical Sleep Medicine, 9(3), 235–245. https://doi.org/10.5664/jcsm.2486 DOI: https://doi.org/10.5664/jcsm.2486

Meltzer, L. J., & Montgomery-Downs, H. E. (2011). Sleep in the family. Pediatric Clinics of North America, 58(3), 765–774. https://doi.org/10.1016/j.pcl.2011.03.010 DOI: https://doi.org/10.1016/j.pcl.2011.03.010

Noland, H., Price, J. H., Dake, J., & Telljohann, S. K. (2009). Adolescents' sleep behaviors and perceptions of sleep. Journal of School Health, 79(5), 224–230. https://doi.org/10.1111/j.1746-1561.2009.00402.x DOI: https://doi.org/10.1111/j.1746-1561.2009.00402.x

Owens, J. A., Spirito, A., & McGuinn, M. (2000). The Children's Sleep Habits Questionnaire (CSHQ): Psychometric properties of a survey instrument for school-aged children. Sleep, 23(8), 1043–1051. https://doi.org/10.1093/sleep/23.8.1043 DOI: https://doi.org/10.1093/sleep/23.8.1d

Sen, T., & Spruyt, K. (2020). Pediatric sleep tools: An updated literature review. Frontiers in Psychiatry, 11, 317. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2020.00317 DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyt.2020.00317

Storfer-Isser, A., LeBourgeois, M. K., Harsh, J., Tompsett, C. J., & Redline, S. (2013). Psychometric properties of the Adolescent Sleep Hygiene Scale. Journal of Sleep Research, 22(6), 707–716. https://doi.org/10.1111/jsr.12059 DOI: https://doi.org/10.1111/jsr.12059

Trosman, I., & Ivanenko, A. (2024). Classification and epidemiology of sleep disorders in children and adolescents. Psychiatric Clinics of North America, 47(1), 47–64. https://doi.org/10.1016/j.psc.2023.06.004 DOI: https://doi.org/10.1016/j.psc.2023.06.004

Wright, C. D., Tiani, A. G., Billingsley, A. L., Steinman, S. A., Larkin, K. T., & McNeil, D. W. (2019). A framework for understanding the role of psychological processes in disease development, maintenance, and treatment: The 3P-Disease Model. Frontiers in Psychology, 10, 2498. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02498 DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02498

Downloads

Publicerad

2025-10-13

Referera så här

Lönn, M., Odéus, E., & Hedin, G. (2025). Bedömningsinstrument för barn inom området sömn : Vilka instrument kan användas för bedömning av beteenden, vanor och rutiner?. Sömn Och Hälsa, (14), 29–51. https://doi.org/10.59526/soh.14.51388

Liknande artiklar

1 2 3 4 > >> 

Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.