Deliberation och kritik i förskolans undervisning för hållbar utveckling – ”så att det bli snällt där i världen”

Författare

  • Maria Hedefalk Uppsala universitet
  • Cecilia Caiman Stockholms universitet
  • Christina Ottander Umeå universitet

DOI:

https://doi.org/10.61998/forskul.v10i2.19006

Nyckelord:

deliberation, drama, förskola, hållbar utveckling, kritik, preschool, sustainable development

Abstract

Artikeln visar på hur undervisning i form av drama kan ge barn möjligheter att deliberera och utveckla kritiska resonemang kring hållbarhetsfrågor. Syftet är tvådelat, att identifiera konfliktområden som konstitueras, samt att bidra med didaktiska komponenter som är betydelsefulla för att stödja sådan undervisning. Vi har utifrån en pragmatisk ansats identifierat följande konfliktområden i samtalsprocessen: behovsanpassad fördelningresursvis fördelningfördelning utifrån merit och att dela lika. Utifrån dessa har vi extraherat didaktiska komponenter som ger möjlighet till deliberativa och kritiska samtal: att leva sig in i en annans perspektivinkludera faktakunskaperuttrycka och lyssna till olika lösningar och att ställa olika lösningsförslag mot varandramöjligheten att ändra sin ståndpunkt och slutligen att temporärt kunna ta ställning. I en osäker och föränderlig värld förmodas prövande och att föreställa sig det som ännu inte finns vara betydelsefullt i utbildningen.

ENGLISH:

Deliberation and criticism in preschool teaching for sustainable development - "so that it will be nice there in the world"

This study examines teaching for sustainable development. The purpose is twofold, to identify areas of conflict that are constituted in the teaching, and to contribute with didactic components that are important in teaching with focus on deliberating and conducting critical discussions. We have started from a pragmatic approach to identify the conflicts that arose in the conversation process: needs-adapted distribution, resource-based distribution, distribution based on merit and sharing equally. Based on the conflict areas, we have extracted didactic components that provide the opportunity for deliberative and critical conversations: empathy with another's perspective, include factual knowledge, express and listen to different solutions and to set different solution proposals against each other, the opportunity to change one's standpoint, and finally being able to temporarily take a stand. In an uncertain and changing world, trying-out and imagining what does not yet is presumed to be significant in education.

Keywords: Deliberation, Criticism, Sustainable development, Preschool, Drama

Författarbiografier

Maria Hedefalk, Uppsala universitet

Maria Hedefalk , lektor i didaktik vid Uppsala universitet, forskar om undervisning i förskolan för en hållbar utveckling. Hon undervisar även på förskollärarprogrammet

Cecilia Caiman, Stockholms universitet

Cecilia Caiman , lektor i didaktik vid Stockholms universitet, forskar om undervisning för hållbar utveckling, estetikens roll, kreativitetsprocesser och digitalt lärande och naturvetenskap.

Christina Ottander, Umeå universitet

Christina Ottander , professor i naturvetenskapernas didaktik vid Umeå universitet, bedriver forskning i samarbete med lärare inklusive didaktisk modellering för hållbar utveckling.

Downloads

Publicerad

2022-10-26

Referera så här

Hedefalk, M., Caiman, C., & Ottander, C. (2022). Deliberation och kritik i förskolans undervisning för hållbar utveckling – ”så att det bli snällt där i världen”. Forskning Om Undervisning Och lärande, 10(2), 88–108. https://doi.org/10.61998/forskul.v10i2.19006

Nummer

Sektion

Originalartiklar

Liknande artiklar

<< < 1 2 

Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.