Förmågan att kunna samspela – en studie gällande teaterkunnande på gymnasiet

Författare

  • Pernilla Ahlstrand

DOI:

https://doi.org/10.61998/forskul.v9i1.26908

Nyckelord:

teater som skolämne, fenomenografi, kroppsligt kunnande

Abstract

Avsikten med artikeln är att identifiera och artikulera aspekter av kunnande i en teaterövning med inriktning på förmågan att kunna samspela. Filmat material av en specifik övning har analyserats fenomenografiskt. Kunnande som tar sig gestaltande, kroppsligt uttryck är i fokus för analysen. Resultatet visar hur aspekter av att kunna samspela kan verbaliseras i ett antal beskrivningskategorier som tillsammans redovisas i ett fenomenografiskt utfallsrum. De aspekter av kunnande som framträder i resultatet är centrala för planeringen av undervisning, återkoppling och bedömning. Resultatet av studien är ett bidrag till ett eftersatt fält: forskning om teater som skolämne i Sverige.

The meaning of knowing how to interact - a study of theater knowing at the upper secondary school

The purpose of the article is to identify and articulate aspects of ways of knowing in a theatre exercise with focus on developing interplay. Filmed material of a specific exercise has been analysed using phenomenography. Ways of knowing that take shape as physical expression is the focus of the analysis. The result shows how ways of knowing can be verbalized in a number of categories of description which form an outcome space. The different ways of knowing are central to the planning of teaching, feedback and assessment. The result of the study is a contribution to a subordinated field; research in theatre as a school subject in Sweden.

Författarbiografi

Pernilla Ahlstrand

Pernilla Ahlstrand har arbetat som teaterlärare inom gymnasieskolan. Hon arbetar som lektor på Högskolan för scen och musik, Göteborgs universitet inom ämneslärarutbildningen inriktning teater.

Downloads

Publicerad

2021-05-18

Referera så här

Ahlstrand, P. (2021). Förmågan att kunna samspela – en studie gällande teaterkunnande på gymnasiet. Forskning Om Undervisning Och lärande, 9(1), 50–69. https://doi.org/10.61998/forskul.v9i1.26908

Nummer

Sektion

Originalartiklar

Liknande artiklar

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.