Skilda världar: Rektorers, lärarutbildares och studenters syn på ett integrerat grundlärarprogram

Författare

  • Helena Mörk Universitetsadjunkt
  • Ann-Britt Enochsson Professor i pedagogiskt arbete

DOI:

https://doi.org/10.69826/kapet2021.22465

Nyckelord:

integrerad lärarutbildning, samverkan, kraftfull lärarutbildning, rektorer

Abstract

Fler och fler lärosäten anordnar så kallade integrerade lärarutbildningar som en del i att hitta fler vägar in i läraryrket. En integrerad lärarutbildning innebär att studenterna studerar på deltid samtidigt som de arbetar som lärare med lön på deltid. Forskning har sedan tidigare konstaterat att studenter i traditionellt upplagda lärarutbildningar har svårt att integrera kunskaper de får med sig från kurser med kunskaper de tillägnar sig på skolor där de gör sin verksamhetsförlagda utbildning (VFU). Syftet med den här studien är att belysa samverkan mellan universitetsförlagda kurser och skolor som arbetsplatser för studenter i ett integrerat grundlärarprogram för att bidra till kunskap om hur samarbetet mellan de två lärandearenorna kan se ut med detta upplägg. Resultaten tyder på att ansvariga på skolorna respektive universitetet inte mötts på djupet i diskussioner om utbildningens vision. Fokus riktas åt olika håll på ett sätt som verkar göra det svårt att samarbeta. En slutsats är att samarbetet mellan universitetet och VFU-skolor behöver utvecklas och fördjupas, så att VFU-skolornas plats och uppdrag blir tydligt i utbildningen.

Downloads

Publicerad

2021-03-01

Referera så här

Mörk, H., & Enochsson, A.-B. (2021). Skilda världar: Rektorers, lärarutbildares och studenters syn på ett integrerat grundlärarprogram. Kapet, 17(1), 22–37. https://doi.org/10.69826/kapet2021.22465

Nummer

Sektion

Originalartiklar

Mest lästa artiklar av samma författare