Specialpedagogisk forskning med förskollärarstudenter som medforskare och medförfattare: en pilotstudie
DOI:
https://doi.org/10.69826/kapet2021.22468Nyckelord:
förskollärarutbildning, specialpedagogik, medforskande studenter, samkonstruktion av kunskap, pilotstudieAbstract
Förskollärarutbildningen har en viktig uppgift i att ge studenter möjligheter att utveckla sina förmågor att kritiskt granska forskning och omsätta den i det praktiska arbetet i sitt kommande yrke. Den beprövade erfarenhet som finns hos förskollärare på fältet kompletterar och informerar forskningen. Inom det specialpedagogiska forskningsfältet finns behov av forskning i och om förskolan. I syfte att konstruera en modell för specialpedagogisk forskning med förskollärarstudenter som medforskare och medförfattare gjordes en pilotstudie utifrån en intervjuuppgift knuten till verksamhetsförlagd utbildning under termin två på förskollärarprogrammet vid Karlstads universitet. I artikeln presenteras utvecklingen av modellen samt resultat utifrån forskningsfrågorna i relation till Healys modell för forskningsbaserad utbildning.
Downloads
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Licens
Författare till innehåll publicerat i KAPET behåller upphovsrätten till sina verk.