Specialpedagogisk forskning med förskollärarstudenter som medforskare och medförfattare: en pilotstudie

Författare

  • Anne Lindblom Førsteamanuensis vid Høgskolen i Innlandet, Lillehammer, Norge; Lektor i specialpedagogik vid Karlstads universitet; Honorary research fellow, Northern Institute and College of Indigenous Futures, Arts and Society, Charles Darwin University, Australia
  • Marika Falk Förskollärarstuderande, Karlstads Universitet

DOI:

https://doi.org/10.69826/kapet2021.22468

Nyckelord:

förskollärarutbildning, specialpedagogik, medforskande studenter, samkonstruktion av kunskap, pilotstudie

Abstract

Förskollärarutbildningen har en viktig uppgift i att ge studenter möjligheter att utveckla sina förmågor att kritiskt granska forskning och omsätta den i det praktiska arbetet i sitt kommande yrke. Den beprövade erfarenhet som finns hos förskollärare på fältet kompletterar och informerar forskningen. Inom det specialpedagogiska forskningsfältet finns behov av forskning i och om förskolan. I syfte att konstruera en modell för specialpedagogisk forskning med förskollärarstudenter som medforskare och medförfattare gjordes en pilotstudie utifrån en intervjuuppgift knuten till verksamhetsförlagd utbildning under termin två på förskollärarprogrammet vid Karlstads universitet. I artikeln presenteras utvecklingen av modellen samt resultat utifrån forskningsfrågorna i relation till Healys modell för forskningsbaserad utbildning.

Downloads

Publicerad

2021-02-13

Referera så här

Lindblom, A., & Falk, M. (2021). Specialpedagogisk forskning med förskollärarstudenter som medforskare och medförfattare: en pilotstudie. Kapet, 17(1), 38–51. https://doi.org/10.69826/kapet2021.22468

Nummer

Sektion

Originalartiklar