Barns rättigheter som tvärvetenskapligt kunskapsfält i svensk lärarutbildning

Författare

  • Åsa Olsson Docent i pedagogiskt arbetet
  • Anders Broman Lektor i statsvetenskap
  • Nina Thelander Lektor i pedagogiskt arbete

DOI:

https://doi.org/10.69826/kapet2021.22474

Nyckelord:

barns rättigheter, lärarutbildning, kursplaner, styrdokument

Abstract

Blivande lärare i Sverige ska enligt styrdokument ha förmåga att beakta barns rättigheter enligt FN:s konvention om barnets rättigheter. Syftet med artikeln är att undersöka vilken position kunskapsfältet för barns rättigheter har inom svensk lärarutbildning. Forskningsprojektet har varit riktat mot lärarutbildningarnas utbildningsvetenskapliga kärna, UVK, som ingår i samtliga lärarprogram i Sverige. Studien omfattar en enkät skickad till 317 kurs- och programansvariga lärarutbildare för UVK-kurser med svarsfrekvensen 49 %. Dessutom genomfördes en dokumentstudie av 362 utbildnings- och kursplaner vid tolv lärosäten. Det sammantagna resultatet av enkätundersökningen och dokumentstudien ger en delvis motsägelsefull bild. En överväldigande majoritet av lärarutbildare anser att kunskaper om barns rättigheter är mycket viktigt för blivande lärare och att kunskapsområdet bör vara centralt i all lärarutbildning. Men trots detta och trots tydliga formuleringar i Högskoleförordningen så saknas i stor utsträckning konkreta mål- och innehållsbeskrivningar med anknytning till barns rättigheter i de aktuella kursplanerna. Med stöd av tidigare forskning menar vi att barns rättigheter bör tydliggöras som ett didaktiskt område inom ramen för en övergripande hållbarhetsdidaktik i svensk lärarutbildning. Vidare bör utgångspunkten för undervisningen vara de frågor som är aktuella och som upplevs som viktiga för lärarstudenter, utan att man förlorar rättighetsaspekter. Slutligen krävs det att ämnesövergripande tematiska studier i större utsträckning möjliggörs inom lärarprogrammen.

Downloads

Publicerad

2021-02-12

Referera så här

Olsson, Åsa, Broman, A., & Thelander, N. (2021). Barns rättigheter som tvärvetenskapligt kunskapsfält i svensk lärarutbildning. Kapet, 17(1), 52–69. https://doi.org/10.69826/kapet2021.22474

Nummer

Sektion

Originalartiklar