Komplementära granskningskriteriers betydelse för hur doktorsavhandlingars kvalitet beskrivs: En analys av fakultetsopponenters sammanfattande kommentarer av doktorsavhandlingar 2000-2015

Författare

  • Getahun Yacob Abraham PhD, lektor
  • Maria Kristina Börebäck MSsc, doktorand, universitetslärare

DOI:

https://doi.org/10.69826/kapet2021.22486

Nyckelord:

doktorsavhandling, komplementära granskningskriterier, fakultetsopponent, pedagogik och utbildningsvetenskap

Abstract

Denna artikel beskriver hur fakultetsopponenter motiverar avhandlingars kvalitet i populärvetenskapliga sammanfattningar som publicerats i tidskriften Pedagogisk forskning i Sverige under perioden 2000-2015. I artikeln fokuseras granskningskriterier som gäller relevans, förståelse av forskningsfältet, presentation av texten och dess kommunicerbarhet, originalitet och bidrag samt självständighet, vilka alla kompletterar de grundläggande granskningskriterierna. I artikel fokuseras hur dessa granskningskriterier kommer till uttryck och används när fakultetsopponenter beskriver en avhandling som de har granskat. Syftet är att tydliggöra hur dessa granskningskriterier framställs när fakultetsopponenter lyfter fram vad som är betydelsefullt i avhandlingarna. Studien omfattar 59 sammanfattande texter från 60 olika disputationstillfällen. Avsikten är att bidra till en djupare förståelse av dessa granskningskriterier och hur de kommer till uttryck, till nytta för doktorander, handledare och fakultetsopponenter.

Downloads

Publicerad

2021-02-13

Referera så här

Abraham, G. Y., & Börebäck, M. K. (2021). Komplementära granskningskriteriers betydelse för hur doktorsavhandlingars kvalitet beskrivs: En analys av fakultetsopponenters sammanfattande kommentarer av doktorsavhandlingar 2000-2015. Kapet, 17(1), 70–98. https://doi.org/10.69826/kapet2021.22486

Nummer

Sektion

Originalartiklar