Kollaborativt berättande med interaktiv skrivtavla i förskoleklassen – en multimodal historia

Författare

  • Ewa Skantz Åberg
  • Annika Lantz-Andersson

DOI:

https://doi.org/10.61998/forskul.v8i1.27211

Nyckelord:

berättande, digital teknik, förskoleklass, intersubjektivitet, språkliga uttryckssätt

Abstract

Studiens syfte är att med empiriska exempel från en förskoleklasspraktik bidra till ökad kunskap om vilka språkliga processer som sker i en läs- och skrivundervisning i form av kollaborativa berättaraktiviteter med en interaktiv skrivtavla. Artikeln beskriver även hur de kulturella verktygen samverkar när deltagarna genom kontinuerliga förhandlingar strävar efter att nå intersubjektivitet i aktiviteterna. Med utgångspunkt i ett sociokulturellt perspektiv analyserades video-dokumenterade aktiviteter med interaktionsanalys. I resultatet framträder att: i) elevernas narrativa tänkande externaliseras i interaktionen genom multipla uttryckssätt, såsom tal-, kropps-, skrift- och bildspråk, ii) den interaktiva skrivtavlans medierande resurser både möjliggör och begränsar elevernas multimodala berättande och iii) i strävan efter gemensam förståelse förhandlar deltagarna om ords betydelse, bilder och symboliska gester. En slutsats som dras är att teknologi-medierade aktiviteter erbjuder möjligheter till utforskande av språkets semiotiska potential och användning av tidigare erfarenheter.

Collaborative storymaking with digital technology in a preschool class

The aim of the study is to, with empirical examples from a preschool class, contribute to increased knowledge about the linguistic processes that take place in a literacy practice, in the form of collaborative storymaking activities with a interactive whiteboard (IWB). Furthermore, the analytic focus is on how the cultural tools interplay when the participants, through negotiation, strive to establish intersubjectivity. From a socio-cultural perspective, video-documented storymaking activities were analyzed based on Interaction analysis. The result reveals that: i) the students’ narrative thinking is externalized in the interaction through several modes of expression, such as speech, gestures, writing, and imagery, ii) the mediating resources of the digital whiteboard both enable and limit the multimodal narrative and iii) in the pursuit of mutual understanding, the participants negotiate word meaning, images and symbolic gestures. A conclusion drawn is that technology-mediated activities offer opportunities for exploration of the semiotic potential of language and of previous experiences.

Författarbiografier

Ewa Skantz Åberg

Ewa Skantz Åberg är lektor i Barn och ungdomsvetenskap vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet och forskar om barns tidiga literacitet och digital kompetens.

 

Annika Lantz-Andersson

Annika Lantz-Andersson är professor i pedagogik vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet och forskar om lärande, interaktion och skolans digitalisering.

Downloads

Publicerad

2020-06-17

Referera så här

Skantz Åberg, E., & Lantz-Andersson, A. (2020). Kollaborativt berättande med interaktiv skrivtavla i förskoleklassen – en multimodal historia. Forskning Om Undervisning Och lärande, 8(1), 55–80. https://doi.org/10.61998/forskul.v8i1.27211

Nummer

Sektion

Originalartiklar

Kategorier

Mest lästa artiklar av samma författare

Liknande artiklar

1 2 3 4 > >> 

Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.