Berättarteknik i elevberättelser från tidiga skolår

Författare

  • Anna Nordlund

DOI:

https://doi.org/10.61998/forskul.v4i2.27490

Nyckelord:

berättarperspektiv, handling, kunskapskrav, lågstadiet, narratologi, skrivundervisning

Abstract

Ett viktigt kunskapskrav i årskurs 3 i svensk skola är att kunna skriva berättelser med tydligt handling. Med utgångspunkt i litteraturvetenskaplig berättarteori undersöks i den här artikeln berättarteknik i elevberättelser från årskurs 1 till 3. Övergripande syfte är att få insikt i elevernas användning av berättarteknik för att stärka precisionsnivån i målbeskrivningar av vad slags berättarteknik barn i tidiga skolår kan förväntas kunna ta i bruk. Målet är att resultaten också ska kunna verka instruerande i undervisningspraxis. Under tre års tid har berättelser samlats in i samma klass. Totalt handlar det om fyra skrivtillfällen. Analyserna rör huvudsakligen återgivande av händelseförlopp med tidssamband och orsakssamband i en tydlig handling och användning av olika berättarperspektiv.

Narrative techniques in children’s narrative in early school years

Being able to write narratives with a plot is a proficiency in grade 3 in the Swedish school system. Using narratology this article examines narrative techniques in children’s narratives in early school years. The main objective is to increase the precision in the learning aims concerning narrative techniques children in early school years are expected to handle. An overall ambition is that the findings will be instructive also in the teaching practice. The texts analysed have been collected at four occasions from a class of pupils during their three first years of primary school. Mainly, the analyses concern depiction of temporal and causal relationships in a plot, and the use of different narrative perspectives.

Författarbiografi

Anna Nordlund

Anna Nordlund är lektor i didaktik med inriktning svenska vid institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier vid Uppsala universitet och forskare i projektet "Funktion, innehåll och form i samspel, Elevers textskapande i tidiga skolår". Hon har disputerat i litteraturvetenskap och skrivit två läromedel: Litteraturvetenskaplig analys genom hundra år - åtta sätt att läsa Gösta Berlings saga (2008) och Varför litteraturvetenskap? (2013). Hon är även litteraturdidaktisk utvecklare av Litteraturbankens utvecklingsportal Litteraturskolan.

Downloads

Publicerad

2016-09-30

Referera så här

Nordlund, A. (2016). Berättarteknik i elevberättelser från tidiga skolår. Forskning Om Undervisning Och lärande, 4(2), 46–67. https://doi.org/10.61998/forskul.v4i2.27490

Liknande artiklar

1 2 > >> 

Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.