Att stiga fram och ta ett steg tillbaka
Reflektioner kring lärarens iscensättning av ett didaktiskt rum
DOI:
https://doi.org/10.57126/noad.v8i1.10603Nyckelord:
Bildning, Återhållen undervisning, Bildsamhet, Uppfordran till självverksamhet, Pedagogisk takt, Didaktiskt rumAbstract
Kan element ur en kontinental tradition av bildningsorienterad didaktik få betydelse i svensk skola för att stärka undervisningens kvalité och lärarnas professionella autonomi? I artikeln argumenteras för en didaktisk princip där lärarens reflektioner kring undervisningens praxis ges rumsliga, etiska och existentiella dimensioner. Artikel bygger på idén om undervisningen som iscensättning ett didaktiskt rum, i vilket läraren skapar tid och förutsättningar för elevernas självbildning. Texten tar avstamp i Hopmans ide´ om ”återhållen undervisning”. Genom återhållen undervisning upprättas en åtskillnad mellan lärarens undervisning och elevens lärande och självbildning. Åtskillnaden möjliggör också ett autonomt professionellt utrymme för lärarens reflektioner och didaktiska handlande. I artikel återförs didaktiken på kontinental tradition av bildningsorienterad didaktik. Med utgångpunkt hos Herbart utvecklas begreppen bildsamhet, uppfordran till självverksamhet och pedagogisk takt. Den didaktiska traditionens begrepp placeras i ett nutida utbildningsfilosofiskt sammanhang genom genomlysning utifrån Gert Biestas idé om att skolans utbildning bör inbegripa både kvalificerade såväl som subjektiverande och socialiserande dimensioner. Avslutningsvis argumenteras för allmändidaktiken som kärnan i lärarens professionskunskap och hur principen om bildning upprättar ett professionellt utrymme som öppnar upp för praktiknära didaktisk forskning.
Nedladdningar
Downloads
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2022 Leif Tjärnstig
Det här verket är licensierat under en Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell-licens.
Författare som bidrar till NoAD har givit sitt medgivande att publicera sina artiklar under en Creative Commons-licens (Creative Commons CC-BY 4.0), vilket ger tredje part rätt att kopiera och återdistribuera materialet i vilket medium eller format som helst. Det ger också tredje part rätt att bearbeta, förändra och vidareutveckla materialet för vilket syfte som helst, inklusive kommersiellt, på villkor att tydligt erkännande ges till verkets upphovsperson, att en länk till licensen tillhandahålls och att det tydliggörs om ändringar av verket har gjorts. Detta ska göras på skäligt vis, och får ej förespegla att licensgivaren godkänner tredje part eller vederbörandes användning av verket. Författaren/författarna behåller copyright till verket.