Matahematics education and the applicability of mathematics
DOI:
https://doi.org/10.57126/noad.v4i1.12217Nyckelord:
Abstraction, Applicability, Concept formation, Explication, Idealization, Philosophy of mathematics educationAbstract
Real life applications enter primary and secondary school education in two ways – for creating interest in subjects which may otherwise be abstract, and for the purpose of making use of the school subjects in day-to-day situations. Here, the prime example is mathematics. A demand for a close connection between mathematics and applications in school may be found in national curricula, and is present in textbooks. On the other hand mathematics is considered and taught to be a deductive, a priori, science with internal truth makers, structured by propositions and proofs. Mathematics is presented both as empirically grounded and as an analytic science, creating a possible conflict for students. The problem of the applicability of mathematics is also discussed within philosophy of mathematics: How is it possible for a priori truths to contribute essentially to our descriptions of the world?
From a philosophical point of view, we try to shed light on how this seeming paradox may be explained and handled. Central are our views on mathematical concepts as explications and on concept formation in mathematics.
Nedladdningar
Downloads
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Licens
Det här verket är licensierat under en Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell-licens.
Författare som bidrar till NoAD har givit sitt medgivande att publicera sina artiklar under en Creative Commons-licens (Creative Commons CC-BY 4.0), vilket ger tredje part rätt att kopiera och återdistribuera materialet i vilket medium eller format som helst. Det ger också tredje part rätt att bearbeta, förändra och vidareutveckla materialet för vilket syfte som helst, inklusive kommersiellt, på villkor att tydligt erkännande ges till verkets upphovsperson, att en länk till licensen tillhandahålls och att det tydliggörs om ändringar av verket har gjorts. Detta ska göras på skäligt vis, och får ej förespegla att licensgivaren godkänner tredje part eller vederbörandes användning av verket. Författaren/författarna behåller copyright till verket.