Om den pedagogiska relationens gränser
Relationskompetens i gränslandet mellan närhet och distans
DOI:
https://doi.org/10.57126/noad.v2i1.12775Nyckelord:
Relational pedagogy, Relational competence, Buber, Ziehe, Biesta, DifferentiationAbstract
A growing body of research reveals that a supportive, positive teacher-student relationship is an important element of successful education. From a Nordic perspective, a lot of research has explored teachers´ relational competence as a central part of teacher professionalism. The discourse focuses on the concept of relationship, and thereby also on the quality of closeness, i.e. on a close connection between teacher and student. This article aims at contributing to the field by conceptualizing relational competence in terms of both closeness and distance. The discussion is supported by three theories, Martin Buber´s, Thomas Ziehe´s and Gert Biesta´s, in which the relationship between the two poles is problematized and elucidated. The article proposes that relational competence should be located in the interface between closeness and distance, i.e. that it is rather is about developing a well differentiated- than a close relationship to the student.
Nedladdningar
Downloads
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Licens
Det här verket är licensierat under en Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell-licens.
Författare som bidrar till NoAD har givit sitt medgivande att publicera sina artiklar under en Creative Commons-licens (Creative Commons CC-BY 4.0), vilket ger tredje part rätt att kopiera och återdistribuera materialet i vilket medium eller format som helst. Det ger också tredje part rätt att bearbeta, förändra och vidareutveckla materialet för vilket syfte som helst, inklusive kommersiellt, på villkor att tydligt erkännande ges till verkets upphovsperson, att en länk till licensen tillhandahålls och att det tydliggörs om ändringar av verket har gjorts. Detta ska göras på skäligt vis, och får ej förespegla att licensgivaren godkänner tredje part eller vederbörandes användning av verket. Författaren/författarna behåller copyright till verket.