Reformholdninger og didaktiske positioner blandt lærere i den danske gymnasieskole
DOI:
https://doi.org/10.57126/noad.v2i1.12778Nyckelord:
Didactical values, Reform, Upper secondary school, Methodology, Teachers' culture, Pedagogical leadershipAbstract
In this paper we analyze didactical positions among teachers in the Danish Upper Secondary School. We discuss how the positions are influenced by the reform from 2005. We argue that a social oriented constructivism has been strengthened by the reform and an objectivistic approach has been weakened. By analyzing data from three subjects – Social Science, Danish and Physics – we show that the changes of power relations have different didactical consequences within the three subjects. Another point is that the reform with its focus on application, innovative skills, inter-disciplinarity and study competence has not changed the didactical positions of teachers radically. They prefer to use already existing approaches to create a practice they can accept. Also we show that the reality of diversity among students is important when it comes to the question how teachers position themselves towards learning and teaching. In the end of the paper we discuss what it means to lead an Upper Secondary School where different positions towards didactics coexist.
Nedladdningar
Downloads
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Licens
Det här verket är licensierat under en Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell-licens.
Författare som bidrar till NoAD har givit sitt medgivande att publicera sina artiklar under en Creative Commons-licens (Creative Commons CC-BY 4.0), vilket ger tredje part rätt att kopiera och återdistribuera materialet i vilket medium eller format som helst. Det ger också tredje part rätt att bearbeta, förändra och vidareutveckla materialet för vilket syfte som helst, inklusive kommersiellt, på villkor att tydligt erkännande ges till verkets upphovsperson, att en länk till licensen tillhandahålls och att det tydliggörs om ändringar av verket har gjorts. Detta ska göras på skäligt vis, och får ej förespegla att licensgivaren godkänner tredje part eller vederbörandes användning av verket. Författaren/författarna behåller copyright till verket.