Lärares förväntningar på rektors ledarskap
Om medarbetarskap, verksamhetskultur och skolledning
DOI:
https://doi.org/10.57126/noad.v2i1.12781Nyckelord:
Expectations, Principal's leadership, Learning culture, Cooperation, TrustAbstract
This article is about teacher expectations on principal as school leader. To ensure a holistic view on principal's leadership, relations among colleagues and various aspects of the educational culture in schools are given attention as they are closely integrated in the learning community. Expectations on principal´s leadership were investigated through face-to-face interviews addressed to groups of teachers. Results from the interviews proof that teacher expectations according principal are focusing on different perspectives on leadership abilities related to principal as a person, principal´s professional leadership and the position as a head. As a school is a learning community, the principal is expected to develop a motivating working environment for teaching and learning. Trust and collaboration was mentioned as essential in a school activity culture supporting educational development. Teachers expect a supportive educational learning culture conducted by the principal, and cooperation among didactic professionals in the working practice in an environmet of common activities and mutual responsibility.
Nedladdningar
Downloads
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Licens
Det här verket är licensierat under en Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell-licens.
Författare som bidrar till NoAD har givit sitt medgivande att publicera sina artiklar under en Creative Commons-licens (Creative Commons CC-BY 4.0), vilket ger tredje part rätt att kopiera och återdistribuera materialet i vilket medium eller format som helst. Det ger också tredje part rätt att bearbeta, förändra och vidareutveckla materialet för vilket syfte som helst, inklusive kommersiellt, på villkor att tydligt erkännande ges till verkets upphovsperson, att en länk till licensen tillhandahålls och att det tydliggörs om ändringar av verket har gjorts. Detta ska göras på skäligt vis, och får ej förespegla att licensgivaren godkänner tredje part eller vederbörandes användning av verket. Författaren/författarna behåller copyright till verket.