Lärares och elevers design i digitalt multimodalt meningsskapande

Författare

DOI:

https://doi.org/10.61998/forskul.v13i2.24055

Nyckelord:

design för lärande, design i lärande, digitala textkompetenser, erkännandekultur, praktiknära forskning

Abstract

Den teknologiska utvecklingen förändrar villkor och förutsättningar för undervisning och lärande i skolan. Genom digitala verktyg och multimodalt meningsskapande utvecklas och utmanas undervisning, lärande och bedömning. I denna artikel undersöks hur lärare och elever i en årskurs 6 förhåller sig till digitalt multimodalt meningsskapande under ett arbetsområde i geografi. Genom observationer och insamling av undervisningsmaterial och elevers representationer undersöks lärarens förväntningar och elevernas svar på dessa. Relationer mellan lärarens undervisning, elevernas arbete och kunskapsrepresentationer analyseras ur ett designorienterat multimodalt perspektiv. Resultaten visar behov av att i undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla nödvändiga digitala textkompetenser. De förväntningar som uttrycks och uppfattas lägger fokus på ämneskunskaper genom i huvudsak skriftlig kommunikation i formen av en faktatext. Avsaknaden av uppmärksamhet på digitala och multimodala möjligheter i undervisningen till trots, visar elevernas representationer tecken på lärande även i dessa aspekter.

Teachers’ and students’ design in digital multimodal meaning-making

Technological developments are changing the terms and conditions for teaching and learning in schools. Through digital tools and multimodal meaning-making, teaching, learning, and assessment are developed and challenged. This study examines how teachers and students in a grade 6 class relate to digital multimodal meaning-making during a geography unit. The teacher's expectations, and the students' responses to these are examined through observations and the collection of teaching materials and students' representations.  Relationships between the teacher's teaching and the students' representations of knowledge are analyzed from a design-oriented multimodal perspective. The results show a need to allow students to develop the necessary digital text competencies. The expectations focus on subject knowledge through mainly written communication in the form of a factual text. Despite the lack of attention to digital and multimodal possibilities, students' representations also show signs of learning in these aspects.

Författarbiografier

Petra Magnusson, Högskolan Kristianstad

Petra Magnusson är docent och biträdande professor i svenska med didaktisk inriktning vid Högskolan Kristianstad. Petra har en mångårig bakgrund som lärare i svenska och so-ämnen i barn- och ungdomsskolan. Hennes forskning är kopplad till multimodalitet, digitalisering och klassrumspraktiker.

Sylvana Sofkova Hashemi, Göteborgs universitet

Sylvana Sofkova Hashemi är professor i ämnesdidaktik med inriktning mot svenska vid Göteborgs universitet och gästprofessor i digitalt lärande vid Högskolan i Halmstad. Sylvana forskar om digitalt multimodalt menings¬skapande och lärares teknikmedierade undervisning. Med bas i praktiknära forskning har Sylvana bedrivit ett flertal forskningsprojekt med särskilt fokus på analys och utveckling av teknikmedierad undervisning i relation till svenskämnets innehåll och didaktik, elevers och lärares textkompetenser, kommunikation och multimodalt meningsskapande.

Anna Åkerfeldt, Stockholms universitet

Anna Åkerfeldt är docent i didaktik vid Stockholms universitet och är verksam vid det fristående forskningsinstitutet Ifous (Innovation, forskning och utveckling i skola och förskola). Hennes forskningsintresse rör lärande i digitala miljöer för såväl professionell utveckling som undervisning och lärande i grundskolan. Anna intresserar sig och medverkar i forskningsprojekt som rör lärande, distansundervisning och bedömning. Hon har även arbetat fram ramverk för att värdera digitala lärresurser både för Skolverket och för Edtest som drivs av Ifous.

Referenser

Anderson, T. & Shattuck, J. (2012). Design-based research: a decade of progress in education research? Educational Researcher, 41(1), 16–25. https://doi.org/10.3102/0013189X11428813 DOI: https://doi.org/10.3102/0013189X11428813

Barton, D. (2007). Literacy: an introduction to the ecology of written language (2 uppl.). Blackwell.

Bezemer, J. & Kress, G. (2016). Multimodality, learning and communication: a social semiotic frame. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315687537 DOI: https://doi.org/10.4324/9781315687537

Borgfeldt, E. (2017). Det kan vara svårt att förklara på rader. Perspektiv på analys och bedömning av multimodal textproduktion i årskurs 3. [Doktorsavhandling, Göteborgs universitet]. https://hkr.diva-portal.org/smash/get/diva2:1161131/FULLTEXT02.pdf DOI: https://doi.org/10.24834/educare.2017.1.7

Borgfeldt, E. & Magnusson, P. (2020). Språkliga krav i läroplanstexter: lärarens pedagogiska möjligheter. I B. Bruce (Red.), Från sårbarhet till hållbarhet i lärande och undervisning (s. 43–58). Studentlitteratur.

Bäckman, S. (2002). Pilotundersökning 4 i den svenska skolkulturella kontexten. I Ö. Torell (Red.), Hur gör man en litteraturläsare? Om skolans litteraturundervisning i Sverige, Ryssland och Finland (s. 101–123). Institutionen för humaniora, Mitthögskolan.

Carlgren, I. (2023). Vad kan den som kan? – (ämnes)kunnande som centralt forskningsobjekt i ämnesdidaktisk forskning. Forskning om undervisning och lärande, 11(3), 6–23. https://doi.org/10.61998/forskul.v11i3.18034 DOI: https://doi.org/10.61998/forskul.v11i3.18034

Dahlström, H. (2022). Students as digital multimodal text designers: A study of resources, affordances, and experiences. British Journal of Educational Technology, 53, 391–407. https://doi.org/10.1111/bjet.13171 DOI: https://doi.org/10.1111/bjet.13171

Danielsson, K. & Selander, S. (2014). Se texten! Multimodala texter i ämnesdidaktiskt arbete. Gleerups.

Danielsson, K. & Selander, S. (2016). Reading multimodal texts for learning: a model for cultivating multimodal literacy. Designs for Learning, 8(1), 25–36. https://doi.org/10.16993/dfl.72 DOI: https://doi.org/10.16993/dfl.72

Elf, N., Hanghøj, T., Skaar, H. & Erixon, P. (2015). Technology in L1: a review of empirical research projects in Scandinavia 1992–2014. L1-Educational Studies in Language and Literature, 15(3), 1–89. https://doi.org/10.17239/L1ESLL-2015.15.01.03 DOI: https://doi.org/10.17239/L1ESLL-2015.15.01.03

European Commission. (2019). Digital education at school in Europe. [elektronisk resurs].

European Commission. (2020). Digital education action plan (2021–2027). [elektronisk resurs].

Godhe, A.-L. (2014). Creating and assessing multimodal texts. Negations at the boundary. [Doktorsavhandling, Göteborgs universitet]. https://gupea.ub.gu.se/bitstream/handle/2077/35488/gupea_2077_35488_1.pdf?sequence=1

Godhe, A.-L., Magnusson, P. & Sofkova Hashemi, S. (2020). Adequate digital competence: exploring changes in the Swedish national curriculum. Educare, (2), 74–91. https://doi.org/10.24834/educare.2020.2.4 DOI: https://doi.org/10.24834/educare.2020.2.4

Kalantzis, M. & Cope, B. (2012). Literacies. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9781139196581 DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781139196581

Kimber, K. & Wyatt-Smith, C. (2010). Secondary students’ online use and creation of knowledge: refocusing priorities for quality assessment and learning. Australasian Journal of Educational Technology, 26(5). https://doi.org/10.14742/ajet.1054 DOI: https://doi.org/10.14742/ajet.1054

Kjällander, S. (2022). Att känna sig hemma i den digitala världen. Digital kompetens och demokrati utifrån tre perspektiv: elevernas, rektorns och lärarnas. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, 8. https://doi.org/10.23865/ntpk.v8.4069 DOI: https://doi.org/10.23865/ntpk.v8.4069

Kress, G. (2010). Multimodality: a social semiotic approach to contemporary communication. Routledge.

Kress, G., Bezemer, J., Diamantopoulou, S., Jewitt, C. & Mavers, D. (2021). A social semiotic perspective on learning: transformative engagement in a changing world. I G. Kress, S. Selander, R. Säljö & C. Wulf (Red.), Learning as social practice: beyond education as an individual enterprise (s. 70–102). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003139188-4 DOI: https://doi.org/10.4324/9781003139188-4

Lim, F. V., Cope, B. & Kalantzis, M. (2022). A metalanguage for learning: rebalancing the cognitive with the socio-material. Frontiers in Communication, 7. https://doi.org/10.3389/fcomm.2022.830613 DOI: https://doi.org/10.3389/fcomm.2022.830613

McGrail, E., Turner, K. H., Piotrowski, A., Caprino, K., Zucker, L. & Greenwood, M. E. (2021). An interconnected framework for assessment of digital multimodal composition. English Education, 53(4), 277–302. https://doi.org/10.58680/ee202131483 DOI: https://doi.org/10.58680/ee202131483

McKenney, S. & Reeves, T. C. (2019). Conducting educational design research (2 uppl.). Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315105642

Molin, L. (2020). Kritiskt digitalt textarbete i klassrummet. [Doktorsavhandling, Göteborgs universitet]. https://gupea.ub.gu.se/bitstream/handle/2077/63324/gupea_2077_63324_9.pdf?sequence=9

Nissen, J. & Stenliden, L. (2020). Visualized statistics and students’ reasoning processes in a post truth era, The Journal of Interactive Learning Research, 31(1), 49–76.

Rosenberg, J. M. & Koehler, M. J. (2015). Context and technological pedagogical content knowledge (TPACK): a systematic review. Journal of Research on Technology in Education, 47(3), 186–210. https://doi.org/10.1080/15391523.2015.1052663 DOI: https://doi.org/10.1080/15391523.2015.1052663

Rostvall, A.-L. & Selander, S. (Red.) (2013). Design för lärande (2 uppl.). Norstedts.

Samuelsson, U. (2014). Digital (o)jämlikhet IKT-användning i skolan och elevers tekniska kapital. [Doktorsavhandling. Jönköping University]. https://hj.diva-portal.org/smash/get/diva2:681386/FULLTEXT01.pdf

Selander, S. (2021). Designs in and for learning – a theoretical framework. I L. Björklund Boistrup & S. Selander (Red.), Designs for research, teaching and learning: a framework for future education (s. 1–22), Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003096498-1 DOI: https://doi.org/10.4324/9781003096498-1

Selander, S., Insulander, E., Kempe, A.-L., Lindstrand, F. & West, T. (2021). Designs for learning – designs in learning. I G. Kress, S. Selander, R. Säljö, C. Wulf (Red.), Learning as social practice: beyond education as an individual enterprise (s. 30–69). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003139188-3 DOI: https://doi.org/10.4324/9781003139188-3

Selander, S. & Kress, G. (2021). Design för lärande – ett multimodalt perspektiv (3 uppl.). Norstedts.

Serafini, F. (2024). Developing metamodal awareness. Children’s Literature in English Language Education, 12(2), 1–19.

Silseth, K. & Gilje, Ø. (2019). Multimodal composition and assessment: a sociocultural perspective. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 26(1), 26–42. https://doi.org/10.1080/0969594X.2017.1297292 DOI: https://doi.org/10.1080/0969594X.2017.1297292

Skolverket. (2022a). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2022 (1 uppl.). [elektronisk resurs].

Skolverket. (2022b). Skolverkets uppföljning av digitaliseringsstrategin 2021. [elektronisk resurs].

Sofkova Hashemi, S. & Spante, M. (2016). Den didaktiska designens betydelse: IT-didaktiska modeller och ramvillkor. I S. Sofkova Hashemi & M. Spante (Red.), Kollaborativ undervisning i digital skolmiljö (s. 125–135). Gleerups.

Sofkova Hashemi, S., Wennås Brante, E., Cederlund, K., Godhe, A.-L., Magnusson, P., Stenliden, L., Svärdemo Åberg, E. & Åkerfeldt, Å. (2020). Digitala textkompetenser och undervisning. En metatolkande syntes av forskningsstudier om texter, information och multimodalitet i skolan. I M. Johansson, B.-G. Martinsson & S. Parmenius Swärd (Red.), Trettonde nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning, bildning, utbildning, fortbildning (s. 270–286). Linköpings universitet.

Street, B. (2003). “What’s ’new’ in New Literacy Studies? Critical approaches to literacy in theory and practice”. Current Issues in Comparative Education, 5(2), 77–91. https://doi.org/10.52214/cice.v5i2.11369 DOI: https://doi.org/10.52214/cice.v5i2.11369

Sørensen, B., Audon, L. & Levinsen, K. (2010). Skole 2.0. Klim.

Utbildningsdepartementet. (2017). Nationell digitaliseringsstrategi för skolväsendet. Diarienummer: U2017/04119/S. [elektronisk resurs].

Vetenskapsrådet. (2017). God forskningssed. [elektronisk resurs].

Valtonen, M. (2024). Litteracitet i rörelse: Högstadieelevers multimodala meningsskapande i olika ämnen. [Doktorsavhandling, Linnéuniversitetet]. https://lnu.diva-portal.org/smash/get/diva2:1893805/FULLTEXT01.pdf

Walldén, R. (2022). Focusing on content or strategies? Enactment of reading strategies in discussions about science texts, Classroom Discourse, 13(4), 407–424. https://doi.org/10.1080/19463014.2021.2023598 DOI: https://doi.org/10.1080/19463014.2021.2023598

Wejrum, M. (2024). Läsa bredvid raderna: Högstadieelevers kritiska läsning av digitala multimodala argumenterande texter. [Doktorsavhandling, Karlstads universitet]. https://kau.diva-portal.org/smash/get/diva2:1886695/FULLTEXT01.pdf

Åkerfeldt, A. (2014). Didaktisk design med digitala resurser: en studie av kunskapsrepresentationer i en digitaliserad skola. [Doktorsavhandling, Stockholms universitet]. https://su.diva-portal.org/smash/get/diva2:740498/FULLTEXT01.pdf

Åkerfeldt, A. & Svärdemo Åberg, E. (2021). Designs for learning: a research approach. International Journal of Educational Methodology, 7(4), 547–555. https://doi.org/10.12973/ijem.7.4.547 DOI: https://doi.org/10.12973/ijem.7.4.547

Downloads

Publicerad

2025-06-11

Referera så här

Magnusson, P., Sofkova Hashemi, S., & Åkerfeldt, A. (2025). Lärares och elevers design i digitalt multimodalt meningsskapande. Forskning Om Undervisning Och lärande, 13(2), 27–48. https://doi.org/10.61998/forskul.v13i2.24055

Nummer

Sektion

Originalartiklar

Kategorier

Liknande artiklar

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.