Matematik i yrkesprogram – en modell för två ämnens relationer med varandra

Författare

  • Elisabet Bellander
  • Michael Blaesild
  • Lisa Björklund Boistrup

DOI:

https://doi.org/10.61998/forskul.v5i2.27439

Nyckelord:

aktionsforskning, matematik, rekontextualisering, yrkesämnen

Abstract

I ett aktionsforskningsprojekt undersöktes hur relationer mellan matematik och bygg- och anläggningsämnet i gymnasieskolan kan beskrivas, med specifikt intresse av elevers kommande yrkesaktiviteter som byggnadsarbetare. Vidare undersöktes hur elever på yrkesprogram, lärare (i matematik och bygg- och anläggning) och en forskare beskriver dessa relationer i början och slutet av aktionsforskningsprojektet. Datamaterialet bestod av svar på frågeformulär, bilder, anteckningar och loggböcker. Resultaten visar hur mötespunkten mellan matematik och bygg- och anläggning bör ses som ett eget kunskapsområde som i sig har olika slags relationer till respektive ämne, vilket i artikeln sammanfattas i en generell modell. Resultaten pekar också på hur relationerna handlar om betydligt mer än att se matematik som något som appliceras i en yrkespraktik, utan också om, exempelvis, att matematik i sig kan förklara aspekter i bygg- och anläggningsämnet.

Voices about mathematics in pre-vocational education: Two subject areas’ relationships to each other

In an action research project it was investigated how relationships between mathematics and the educational subject of construction work in upper secondary school may be described, with a specific interest in the students’ anticipated work in the construction business. Furthermore it was investigated how vocational students, teachers (in mathematics and construction work), and a researcher describe these relationships, in the beginning of the action research project, and at the project’s end. The data consists of answers to written questions in a form, photos and illustrations, notes, and logs. The findings reveal how the interfaces between mathematics and construction work should be viewed as a content area of its own, with relationships to respective subject area, which in the article is summarized in a general model. The findings also point at how the relationships comprise substantially more than viewing mathematics as being applied in a workplace practice, but how also, for example, mathematics in its self may explain aspects of the subject of construction work.

Författarbiografier

Elisabet Bellander

Elisabet Bellander är förstelärare och legitimerad lärare bland annat i gymnasieskolans matematik och undervisar på Universitetsholmens gymnasium i Malmö.

Michael Blaesild

Michael Blaesild är förstelärare, byggnadsarbetare, anläggare och legitimerad yrkeslärare. Han undervisar på Byggymnasiet i Malmö.

Lisa Björklund Boistrup

Lisa Björklund Boistrup är universitetslektor i matematikämnets didaktik vid Stockholms universitet.

Downloads

Publicerad

2017-10-16

Referera så här

Bellander, E., Blaesild, M., & Björklund Boistrup, L. (2017). Matematik i yrkesprogram – en modell för två ämnens relationer med varandra. Forskning Om Undervisning Och lärande, 5(2), 52–77. https://doi.org/10.61998/forskul.v5i2.27439

Nummer

Sektion

Originalartiklar

Kategorier

Liknande artiklar

1 2 3 4 5 > >> 

Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.